Aktivitetsledare fritidshem
Vad gör en aktivitetsledare fritidshem?
Att jobba som aktivitetsledare fritidshem
Att jobba som aktivitetsledare fritidshem är yrket för dig som gillar att arbeta med människor och dessutom leda barn och ungdomar i olika typer av aktiviteter. Som aktivitetsledare fritidshem är det därför viktigt att du har ett stort människointresse samt är empatisk. Ditt arbete som aktivitetsledare fritidshem kräver även att du är en god förebild som ledare. Du kan även använda din kreativitet för att skapa och planera roliga aktiviteter.
Arbetsuppgifterna är varierande och utgår på att planera och leda olika typer av aktiviteter inom fritidshemmet. Om du vill arbeta inom fritidshem är denna utbildning för dig. Du får viktiga pedagogiska verktyg och kunskap samt lär dig om fritiden och idrottens betydelse för individer och för samhället.
Arbetsprognos
Det finns mycket goda möjligheter att kunna få ett arbete inom yrket då efterfrågan för personal är stort. Är du nyfiken på vad arbetsgivarna på din ort har för krav för att kunna få ett arbete fråga gärna dem innan du anmäler dig.
Vanliga arbetsplatser
- På fritidsgårdar eller ungdomsgårdar (kommunala/privata)
- På fritidshem (kommunala/privata)
Bra att veta
För att arbeta med minderåriga barn och ungdomar krävs det dessutom att du har ett rent belastningsregister. Praktik- eller arbetsplatsen kan kräva ett utdrag som du kan beställa på polisens hemsida men du behöver inte lämna in ett till oss som skola.
Vår distansutbildning till aktivitetsledare fritidshem ger dig möjligheter
9/10 av Cadys elever jobbar inom sitt valda yrke tack vare sin utbildning! Drygt hälften av eleverna är skickad direkt från sin arbetsgivare då de anser att Cadys utbildning ger deras anställda de kompetenser och kunskaper som behövs.
Antagningskrav
Denna utbildning har ej krav på betyg eller andra förkunskaper för att kunna läsa den.
Är du osäker på om du kan läsa?
Om du inte vet om du kan läsa får du ansöka om en bedömning av din behörighet genom att kontakta vår valideringsavdelning innan du anmäler dig.
Läs mer om hur du ansöker om en bedömning av din behörighet här.
Kursplan
-
Barns lärande och växande
Innebörden av integration, segregation, likabehandling och diskriminering samt demokratisk värdegrund och internationella överenskommelser om mänskliga rättigheter.
-
Fritids- och idrottskunskap
Kunskap i fritiden och idrottens betydelse för individer, grupper och samhälle samt människors fritidsvanor och olika fritidsaktiviteter.
-
Pedagogiskt arbete
Kunskap i lagar och andra bestämmelser som styr pedagogiska verksamheter samt pedagogers och andra vuxnas roll och betydelse för barns lärande och växande.
-
Pedagogiskt ledarskap
I olika typer av aktiviteter och verksamheter; människors lärande, liv och växande och olika villkor för det; samt ledarskap inom sociala och pedagogiska sammanhang.
-
Praktik
Minst 8 veckor, längre vid behov. Du hittar din egen plats och du får inte gå ut på praktik innan du har fått din praktikplanering godkänd av Cady.
-
Slutarbete
Ämnesspecifik redovisning som påvisar måluppfyllelsen.
Validering
Om du redan har läst en delkurs eller har relevant arbetslivserfarenhet kan du ansöka om validering. Då kan du validera bort delar av utbildningen och få en tidsvinst då du inte behöver läsa om dem som blir godkända.
Du kan läsa mer om hur validering går till här.
Praktik
Praktik ingår och är vanligtvis heltid i 8 veckor. Längre praktiktid kan förekomma vid behov för att du ska kunna uppfylla praktik- och utbildningsmålen.
Upplägget är flexibelt och du kan anpassa det efter ditt önskemål och i samråd med oss såsom deltid över en längre period då du arbetar.
Du hittar din praktikplats själv och hela praktiken ska göras på samma plats. Den kan vara din arbetsplats om du kan göra relevanta arbetsuppgifter.
Det är viktigt att du inte går ut på praktik utan att först ha fått din praktikplanering godkänd av Cady. Om du gör det är du inte försäkrad och din praktik blir inte godkänd.
Praktiken går att validera om du har relevant arbetslivserfarenhet som styrks genom ett arbetsgivarintyg. Läs mer här.
Utbildningsmål
Målet är att du efter avslutad utbildning har tillägnat dig följande kunskaper och verktyg så att du med säkerhet kan hantera arbetet som aktivitetsledare fritidshem:
- Kommunicera, samarbeta och samverka för att möta barns och ungas växande och lärande utifrån deras förutsättningar.
- Planera, genomföra, dokumentera och utvärdera arbetsprocesserna, arbetsmiljö samt att arbeta säkert och ergonomiskt.
- Människors lärande och levnadsmiljöer samt olika pedagogiska verksamheter.
Utbildningsledarna
Cadys team av kunniga och utbildade yrkeslärare har gedigna erfarenheter från tidigare arbeten inom pedagogik och kommunikation.
Deras bakgrunder inom olika pedagogiska yrken ger de värdefulla kunskaper och kompetenser kring vad det innebär att arbeta pedagogisk med barn och ungdomar.
Delbetalning
Välj att delbetala din utbildning! Läs mer om delbetalning här.
Denna utbildning är ej CSN berättigad.
Utbildningsinformation
Typ:
Yrkesutbildning
Utbildningssätt:
Distans (inga fysiska träffar)
Nivå:
Gymnasial
Startdatum:
Börja när du vill
Motsvarar:
8 mån
Lästakt:
Snittid 4 mån (max 14 mån, ingen minimitid)
Praktik:
8 veckor, flexibelt upplägg
Kurslitteratur:
Ingår
Utbildningsbevis:
Diplom och yrkesutbildningsbevis
From 11,500 kr
Alltid på Cady Utbildningar
- Helt på distans utan några fysiska träffar.
- Läs i din egen takt och variera den fritt med vårt flexibla upplägg.
- Studera vid sidan av jobb eller under ledigheter.
- Validera delkurser eller praktiken som du redan har genomfört. Läs mer här.
- Utbildningen vänder sig till privatpersoner samt företag och organisationer.
- Din yrkeslärare kan erbjuda pedagogisk hjälp, studietips och elevcoachning.
Liknande utbildningar
Pedagogik
Yrkesutbildning
Distans
Lär dig att engagera och leda barn och ungdomar i olika typer av fysiska inom- och utomhus aktiviteter.
16,900 kr
(14,230 kr exkl. moms)
Abbas T. –
Jag är väldigt nöjd med utbildningen och de fantastiska lärarna som hjälpte mig hela vägen
Abbas T. –
Är nöjd med utbildningen.
Songul D. –
Att man fick feedback och fick se vad som behövdes göra och vilket problem man hade gjort
Elin C. –
Att jag själv kunde lägga upp studietiden och planera när det passade mig att göra prov och skriftliga inlämningar. Utan att känna stress av att det skulle vara klart ett särskilt datum.