Barnskötare med inriktning socialpedagogik
Om utbildningen och anmälan
Barnskötare med inriktning socialpedagogik har SeQF kvalifikationsnivå 5
Kvalifikationen för denna utbildning är godkänd av Myndigheten för yrkeshögskolan (MYH) enligt SeQF kvalifikationsnivå 5.
Det innebär att kvalifikationen du får efter avslutad och godkänd utbildning är på samma nivå som en eftergymnasial yrkeshögskoleutbildning och detta gör dig mer konkurrenskraftig på arbetsmarknaden. Läs mer om vad SeQF innebär här.
Anmälan
Du anmäler dig genom att köpa utbildningen.
Du kan anmäla dig och börja läsa när du vill. Denna utbildning har ej fasta startdatum eller terminer.
Upplägg
Upplägget är att du studerar hemma helt på distans utan fysiska träffar. Du läser en delkurs i taget och det ingår olika uppgifter och prov. Om du inte får godkänt direkt, kan du göra om tills du blir godkänd.
- Läs på distans helt i din takt, ingen minimitid.
- Välj ditt startdatum själv.
- Du studerar i vår online lärplattform, som du har tillgång till dygnet runt.
- Jobba samtidigt som du läser.
- Få stöd av Cadys kunniga yrkeslärare under dina studier.
- All kurslitteratur ingår.
Antagningskrav och behörighet
Antagningskrav
- Du ska ha förkunskap genom godkänd grundskoleutbildning.
Om du uppfyller antagningskraven blir du automatisk antagen när du anmäler dig. Du behöver inte skicka in dina betyg/intyg till oss.
Om du inte uppfyller antagningskraven
Det är möjligt att bli antagen om du har relevant erfarenhet istället för antagningskraven.
Delbetala räntefritt
Vill du dela upp betalningen? Välja bland flera alternativ inklusive räntefria hos våra partners.
Denna utbildning är ej CSN berättigad.
Kursplan och mål
Kursplan
- Etnicitet och kulturmöten
Kunskap i olika sociala begrepp, teorier och modeller samt migration inklusive dessa bakgrund och konsekvenser för människors levnadsförhållanden och delaktighet i samhället. - Grundläggande vård och omsorg
Att stödja och assistera människor i egenvård; att ge personlig omvårdnad utifrån ett etiskt och inkluderande förhållningssätt samt grundläggande kunskaper i anatomi och fysiologi, vanligt förekommande sjukdomar, smitta och smittspridning, läkemedel och läkemedelsanvändning. - Hälsopedagogik
Människors hälsa, hälsorelaterade levnadsvanor och olika hälsoeffekter ur ett miljö-, historiskt och internationellt perspektiv samt ur sociala och kulturella aspekter både på individ, grupp och samhällsnivå. - Kommunikation
Människors interaktion och kommunikation samt pedagogiskt ledarskap. - Lärande och utveckling
Människans utveckling från barndom till ålderdom samt hur människor utvecklar sina kunskaper och färdigheter under hela livet. - Människors miljöer
Människors olika levnadsmiljöer och levnadsvillkor; innebörden av integration, segregation, likabehandling och diskriminering samt demokratisk värdegrund och internationella överenskommelser om mänskliga rättigheter. - Pedagogiska teorier och praktiker
Pedagogiska begrepp, teoretiska perspektiv och sambandet mellan pedagogiska förhållningssätt, arbetssätt och lärande samt sociala villkor för barn och ungdomar i olika sociala och pedagogiska sammanhang. - Pedagogiskt ledarskap
Pedagogiskt ledarskap i olika typer av aktiviteter och verksamheter; människors lärande, liv och växande och olika villkor för det; samt ledarskap inom sociala och pedagogiska sammanhang. - Specialpedagogik 1
Kunskap i olika funktionsvariation och hur de kan påverka människors liv, lärande och delaktighet i samhället utifrån lagar och styrdokument samt specialpedagogiska insatser, arbetssätt och hjälpmedel i sociala och pedagogiska sammanhang utifrån lagar och styrdokument. - Barns lärande och växande
Innebörden av integration, segregation, likabehandling och diskriminering samt demokratisk värdegrund och internationella överenskommelser om mänskliga rättigheter. - Pedagogiskt arbete
Kunskap i lagar och andra bestämmelser som styr pedagogiska verksamheter samt pedagogers och andra vuxnas roll och betydelse för barns lärande och växande. - Skapande verksamhet
Olika teorier inom skapande verksamhet; planering, genomförande, dokumentering och utvärdering av aktiviteter för att stödja och stimulera människors lärande och deltagande i olika situationer samt förståelse för lek och skapande verksamheters betydelse för människors lärande och växande. - Socialpedagogik, integration och inklusion
Teoretiska och praktiska verktyg för att kunna aktivt integrera och inkludera barn och elever i lärmiljön oavsett livsstil, särskilda behov eller fysiska och mentala förmågor; verktyg för socialt förebyggande arbete och enklare social kartläggning vid behov samt kompetenser genom olika sociala insatser som ökar den psykosociala situationen i lärmiljön. - Praktik
Heltid i 8 veckor. Upplägget är flexibelt t.ex. deltid över en längre period. Du hittar din praktikplats. - Slutarbete
Ämnesspecifik redovisning som påvisar måluppfyllelsen.
Utbildningsmål
Målet är att du efter avslutad utbildning har tillägnat dig följande kunskaper och verktyg så att du med säkerhet kan hantera arbetet som barnskötare med inriktning socialpedagogik:
- Kommunicera, samarbeta och samverka för att möta och pedagogiskt leda barn i olika situationer samt att lösa konfliktsituationer.
- Planera, genomföra, dokumentera och utvärdera aktiviteter för att stödja och stimulera barn i yngre åldrar till aktivitet och deltagande med hänsyn till lagar och bestämmelser.
Validering
Hos oss kan du validera delkurser som du redan har betyg i samt praktiken om du har relevant arbetslivserfarenhet.
- Validering av delkurser sker efter att du har betalat och påbörjat dina studier.
- Validering av praktiken kan göras innan eller efter anmälan.
Ansökan sker i Cady portalen och bedömning görs av vår valideringsavdelning. När du får delkurser eller praktiken validerad behöver du inte läsa om dem. Då får du en tidsvinst och du kan snabbare läsa färdigt.
Praktik
Praktik ingår och är vanligtvis heltid i 8 veckor. Längre praktiktid kan förekomma vid behov för att du ska kunna uppfylla praktik- och utbildningsmålen.
Upplägget är flexibelt och du kan anpassa det efter ditt önskemål och i samråd med oss såsom deltid över en längre period då du arbetar.
Du hittar din praktikplats själv och hela praktiken ska göras på samma plats. Den kan vara din arbetsplats om du kan göra relevanta arbetsuppgifter.
Det är viktigt att du inte går ut på praktik utan att först ha fått din praktikplanering godkänd av Cady. Om du gör det är du inte försäkrad och din praktik blir inte godkänd.
Praktiken går att validera om du har relevant arbetslivserfarenhet som styrks genom ett arbetsgivarintyg.
Vad gör en barnskötare med inriktning socialpedagogik?
Att jobba som barnskötare med inriktning socialpedagogik
Om du gillar att arbeta med människor och dessutom att leda barn är vår distansutbildning till barnskötare med inriktning socialpedagogik för dig! Som barnskötare med inriktning socialpedagogik jobbar du dagligen framför allt med barn på ett pedagogiskt sätt för att ge dem en stimulerande miljö där de känner sig trygga. Arbetsuppgifterna kan vara väldigt varierande från dag till dag. Du har även nära kontakt samt uppföljning med föräldrarna om t.ex. hur deras barn trivs.
Det är bra att du har ett stort människointresse om du vill arbeta som barnskötare. Då du arbetar med människor är det viktigt du är empatisk och har även en stor omsorgsförmåga. Du ska även vara en god förebild som ledare.
Arbetsprognos
Det finns mycket goda möjligheter att kunna få ett arbete inom yrket nu och framöver då det finns brister i kompetenta och utbildade personal.
Vanliga arbetsplatser
- Inom förskolan (kommunal/privat)
- Föräldrakooperativ
- Familjedaghem
- Dagbarnvårdare
Bra att veta
För att arbeta med minderåriga barn och ungdomar krävs det att du har ett rent belastningsregister. Praktik- eller arbetsplatsen kan kräva ett utdrag som du kan beställa på polisens hemsida men du behöver inte lämna in ett till oss som skola.
Vår distansutbildning till barnskötare med inriktning socialpedagogik ger dig möjligheter
9/10 av Cadys elever jobbar inom yrket tack vare sin utbildning! Drygt hälften av eleverna är skickad direkt från sin arbetsgivare då de anser att Cadys utbildning ger deras anställda de kompetenser och kunskaper som behövs.
Stories
Kolla på dessa stories och få inspiration inför dina studier.



Vill du få ännu mer inspiration?
Kika på flera stories från våra elever och arbetsgivare.
Utbildningsinformation
Typ:
Yrkesutbildning
Utbildningssätt:
Distans utan fysiska träffar
Nivå:
Eftergymnasial, SeQF 5
Startdatum:
Börja när du vill året om, inga fasta datum
Motsvarar:
2 år (heltid med vanliga skollov)
Lästakt:
Egen takt, max 2,5 år. Snitt 1 år (heltid utan lov)
Praktik:
8 veckor, flexibelt upplägg
Kurslitteratur:
Allt ingår
Utbildningsbevis:
Diplom och yrkesutbildningsbevis
From 13,432 kr
Frågor?
Är du nyfiken över hur det går till att anmäla dig och läsa på distans? Ställ gärna dina frågor till oss.
Alltid på Cady Utbildningar
- Helt på distans utan några fysiska träffar.
- Läs i din egen takt och variera den fritt med vårt flexibla upplägg.
- Studera vid sidan av jobb eller under ledigheter.
- Validera delkurser eller praktiken som du redan har genomfört. Läs mer här.
- Utbildningen vänder sig till privatpersoner samt företag och organisationer.
- Din yrkeslärare kan erbjuda pedagogisk hjälp, studietips och elevcoachning.
Liknande utbildningar
Social omsorg
Kurs
Distans
Få arbetsverktyg och -metoder för att hjälpa människor lära sig att hantera sin ilska i olikasituationer.
4,900 kr
(3,920 kr exkl. moms)Pedagogik
Yrkesutbildning
Distans
16,900 kr
(14,046 kr exkl. moms)
Magdalena K. –
För mig var det viktigast att jobba och samtidigt plugga. Min mentor var väldigt bra och hon var mycket hjälpsam.
Sanna –
Jag är mest nöjd över att man kan studera i sin egna takt samt att inlämningarna blir rättade så fort.
Carina O. –
Att jag kunde studera i min egna takt och att jag kunde studera när jag hade tid som passade mig.
Jenny Å. –
Jag är väldigt nöjd med upplägget och den fina respons jag fick efter varje arbete. Det kändes verkligen att arbetet var genomläst och att feedbacken var relevant. Allt har gått otroligt smidigt och lätt att få alla böcker i en rask takt. Även vid semestertider har det gått super med respons.
Sanna P. –
Det snabba och trevliga bemötandet från mentorer. Kursens innehåll
Anna A. –
Snabb respons från mentor
Julia T. –
Jag är mest nöjd med att man själv får lägga upp studietiden och att man fick så bra hjälp och stöd
Alexandra S. –
Att återkopplingen var snabb, så man enkelt kunde gå vidare till nästa.Att det var lagom frågor men ändå tillräckligt för att få en överblick om ämnet.
Rotha O. –
jag är nöjd att jag studera på distans och ha mentor
Sandra A. –
Att jag kunde studera i min egen takt.
Lidija P. –
Snabb återkoppling från mentor samtidigt att jag alltid kunde få svar på mina frågor och funderingar.
Gun-Maj F. –
Det har varit mycket lärorikt. Det har alltid varit roligt och spännande att utföra de olika uppgifter som getts. Även personalens hjälp har ja varit otroligt nöjd med. Super trevliga och snabba svar.
Josefine W. –
Jag kunde studera när och vart jag ville. Fick snabb feedback när det behövdes och ingen stress med inlämningar. Bra utformat! Prisvärt med tanke på att böckerna då ingår och att man slipper leta fram alla böcker på bibliotek eller köpa på andra ställen.
Mayada H. –
Jag gäller jobba med barnen i förskolan att jag kunde få utbildning från er att ni direkt svåra på mina frågor och hjälpa mig. För mig allt bra det är jätte bra att ni hjälpa människor att de kan nå sina mål.
Britta P. –
Friheten och den snabba återkopplingen från mentorerna.
Rouba A. –
Mentor är perfekt och snabb att rätta och bedöma min inlämning . Det är bra med uppdatering och veckobrev och återkoppling med information .
Emelie S. –
Att man kan plugga i sin egna takt och att allt finns på internet och på sin plattform och att man inte behöver åka in till skolan. I sin helhet så tycker jag att denna kurs jag har gått har varit bra och jag skulle rekommendera er till andra som vill plugga på distans.
Narges O. –
(Mest nöjd med) kunskap
Anna H. –
Att kunna lägga upp utbildningen helt utifrån min egen tid. Dessutom riktigt snabba svar från mentorerna. Jättenöjd! Har fått med mig väldigt mycket!
Susan A. –
Jag mest nöjd över att jag fick lära mig hur man ta del av att hjälpa barnen med funktionsnedsättningar och att kunna samspela med andra.