Fritidsledare med inriktning socialpedagogik
Om utbildningen
Fritidsledare med inriktning socialpedagogik har SeQF kvalifikationsnivå 4
Kvalifikationen för denna utbildning är godkänd av Myndigheten för yrkeshögskolan (MYH) enligt SeQF kvalifikationsnivå 4.
Det innebär att kvalifikationen du får efter avslutad och godkänd utbildning är på samma nivå som en gymnasial vuxenutbildning och detta gör dig mer konkurrenskraftig på arbetsmarknaden. Läs mer om vad SeQF innebär här.
Anmälan
Du anmäler dig genom att köpa utbildningen.
Antagningskrav
Du ska ha förkunskap genom godkänd grundskoleutbildning.
Om du uppfyller antagningskraven blir du automatisk antagen när du anmäler dig.
Om du inte uppfyller antagningskraven
Det är möjligt att bli antagen om du har relevant erfarenhet istället för antagningskraven.
Upplägg
Upplägget är att du studerar hemma helt på distans utan fysiska träffar. Du läser en delkurs i taget och det ingår olika uppgifter och prov. Om du inte får godkänt direkt, kan du göra om tills du blir godkänd.
- Läs på distans helt i din takt.
- Välj ditt startdatum själv.
- Du studerar i vår online lärplattform, som du har tillgång till dygnet runt.
- Jobba samtidigt som du läser.
- Få stöd av Cadys kunniga yrkeslärare under dina studier.
- All kurslitteratur ingår.
Delbetala räntefritt
Vill du dela upp betalningen? Välja bland flera alternativ inklusive räntefria hos våra partners.
Denna utbildning är ej CSN berättigad.
Kursplan och mål
Kursplan
- Etnicitet och kulturmöten
Kunskap i olika sociala begrepp som t.ex. migration samt teorier och modeller och deras bakgrund och konsekvenser för människors levnadsförhållanden och delaktighet i samhället. - Grundläggande vård och omsorg
Att stödja och assistera människor i egenvård; att ge personlig omvårdnad utifrån ett etiskt och inkluderande förhållningssätt samt grundläggande kunskaper i anatomi och fysiologi, vanligt förekommande sjukdomar, smitta och smittspridning, läkemedel och läkemedelsanvändning. - Hälsopedagogik
Människors hälsa, hälsorelaterade levnadsvanor och olika hälsoeffekter ur ett miljö-, historiskt och internationellt perspektiv samt ur sociala och kulturella aspekter både på individ, grupp och samhällsnivå. - Kommunikation
Människors interaktion och kommunikation samt pedagogiskt ledarskap. - Lärande och utveckling
Människans utveckling från barndom till ålderdom samt hur människor utvecklar sina kunskaper och färdigheter under hela livet. - Människors miljöer
Människors olika levnadsmiljöer och levnadsvillkor; innebörden av integration, segregation, likabehandling och diskriminering samt demokratisk värdegrund och internationella överenskommelser om mänskliga rättigheter. - Pedagogiska teorier och praktiker
Pedagogiska begrepp, teoretiska perspektiv och sambandet mellan pedagogiska förhållningssätt, arbetssätt och lärande samt sociala villkor för barn och ungdomar i olika sociala och pedagogiska sammanhang. - Pedagogiskt ledarskap
Pedagogiskt ledarskap i olika typer av aktiviteter och verksamheter; människors lärande, liv och växande och olika villkor för det; samt ledarskap inom sociala och pedagogiska sammanhang. - Specialpedagogik 1
Kunskap i olika funktionsvariation och hur de kan påverka människors liv, lärande och delaktighet i samhället utifrån lagar och styrdokument samt specialpedagogiska insatser, arbetssätt och hjälpmedel i sociala och pedagogiska sammanhang utifrån lagar och styrdokument. - Barns lärande och växande
Innebörden av integration, segregation, likabehandling och diskriminering samt demokratisk värdegrund och internationella överenskommelser om mänskliga rättigheter. - Pedagogiskt arbete
Kunskap i lagar och andra bestämmelser som styr pedagogiska verksamheter samt pedagogers och andra vuxnas roll och betydelse för barns lärande och växande. - Skapande verksamhet
Olika teorier inom skapande verksamhet; planering, genomförande, dokumentering och utvärdering av aktiviteter för att stödja och stimulera människors lärande och deltagande i olika situationer samt förståelse för lek och skapande verksamheters betydelse för människors lärande och växande. - Fritids- och friskvårdsverksamheter
Att planera, genomföra, dokumentera och utvärdera aktiviteter samt kunskap i driftsformer och ekonomi för offentliga, ideella och kommersiella fritids och friskvårdsverksamheter. - Fritids- och idrottskunskap
Kunskap i fritidens och idrottens betydelse för individer, grupper och samhälle samt människors fritidsvanor och olika fritidsaktiviteter. - Idrott och hälsa
Vad motions-, idrotts- och friluftsaktiviteter har för betydelse i den kroppsliga förmågan och hälsan samt metoder och redskap som används i friluftslivet. - Fritidshemmets uppdrag
Fritidshemmets specifika pedagogik och metodik för lärande och utveckling; specifik pedagogik för social, allmän och språklig utveckling samt att kunna planera, genomföra, dokumentera och utvärdera fritidshemmets aktiviteter gentemot läroplan och skollag. - Socialpedagogik, integration och inklusion
Teoretiska och praktiska verktyg för att aktivt kunna integrera och inkludera barn och elever i lärmiljön oavsett livsstil, särskilda behov eller fysiska och mentala förmågor; verktyg för socialt förebyggande arbete och enklare social kartläggning vid behov samt kompetenser genom olika sociala insatser som ökar den psykosociala situationen i lärmiljön. - Praktik
Heltid i 8 veckor. Upplägget är flexibelt t.ex. deltid över en längre period. Du hittar din praktikplats. - Slutarbete
Ämnesspecifik redovisning som påvisar måluppfyllelsen.
Utbildningsmål
Målet är att du efter avslutad utbildning har tillägnat dig följande kunskaper och verktyg så att du med säkerhet kan hantera arbetet som fritidsledare med inriktning socialpedagogik:
- Kommunicera och samverka för att möta och pedagogiskt leda barn och ungdomar i olika aktiviteter som friskvård och skapande verksamhet samt att kunna lösa konfliktsituationer.
- Planera, genomföra, dokumentera och utvärdera aktiviteter och åtgärder för att stödja och stimulera barn och ungdomar till aktivitet och deltagande med hänsyn till gällande lagar.
Validering
Om du redan har betyg i en delkurs eller relevant arbetslivserfarenhet kan du ansöka om validering.
När du får delkurser eller praktiken validerad behöver du inte läsa om dem. Då får du en tidsvinst och du kan snabbare läsa färdigt.
Praktik
Praktik ingår och är vanligtvis heltid i 8 veckor. Längre praktiktid kan förekomma vid behov för att du ska kunna uppfylla praktik- och utbildningsmålen. Upplägget är flexibelt och du kan anpassa det efter dina önskemål och i samråd med oss. Kanske vill du till exempel läsa deltid över en längre period medan du arbetar.
Du hittar din praktikplats själv och hela praktiken ska göras på samma plats. Praktikplatsen kan vara din arbetsplats om du kan göra relevanta arbetsuppgifter.
Det är viktigt att du inte går ut på praktik utan att först ha fått din praktikplanering godkänd av Cady. Om du gör det är du inte försäkrad och din praktik blir inte godkänd.
Praktiken går att validera om du har relevant arbetslivserfarenhet som du styrker genom ett arbetsgivarintyg.
Vad gör en fritidsledare med inriktning socialpedagogik?
Att jobba som fritidsledare med inriktning socialpedagogik
Att jobba som fritidsledare med inriktning socialpedagogik är yrket för dig som gillar att arbeta med människor och dessutom leda barn och ungdomar i olika typer av aktiviteter. Som fritidsledare med inriktning socialpedagogik är det därför viktigt att du har ett stort människointresse samt är empatisk. Ditt arbete som fritidsledare kräver även att du är en god förebild som ledare.
Arbetsuppgifterna är varierande beroende på arbetsplats och årstid. Ibland är det inomhus- och ibland utomhusaktiviteter och det är viktigt att vara positiv, social och engagerande i ditt uppdrag för att inspirera barn och ungdomar att delta i de olika aktiviteterna. Det är också en fördel inom detta yrke om du är en kreativ och aktiv person som gillar utomhusaktiviteter.
Arbetsprognos
Det finns goda möjligheter att kunna få ett arbete inom yrket då efterfrågan för utbildad personal är stort. Är du nyfiken på vad arbetsgivarna på just din ort har för krav för att kunna erbjuda dig ett arbete – fråga dem gärna innan du anmäler dig.
Vanliga arbetsplatser
- På fritidsgårdar eller ungdomsgårdar (kommunala/privata)
- På fritidshem (kommunala/privata)
- Inom förskolan
- Som idrottsledare
- Som friluftsledare
- Hos olika föreningar
Bra att veta
För att arbeta med minderåriga barn och ungdomar krävs det även att du har ett rent belastningsregister. Praktik- eller arbetsplatsen kan kräva ett utdrag som du kan beställa på polisens hemsida men du behöver inte lämna in ett sådant till Cady.
Vår distansutbildning till fritidsledare med inriktning socialpedagogik ger dig möjligheter
8/10 av Cadys elever jobbar inom yrket tack vare sin utbildning! Drygt hälften av eleverna är skickade av sina arbetsgivare, eftersom de anser att Cadys utbildning ger deras anställda de kompetenser och kunskaper som behövs.
Utbildningsinformation
Typ:
Yrkesutbildning
Utbildningssätt:
Distans (inga fysiska träffar)
Nivå:
Gymnasial, SeQF 4
Startdatum:
Börja när du vill
Motsvarar:
2 år
Lästakt:
Snittid 1 år (max 2½ år, ingen minimitid)
Praktik:
8 veckor, flexibelt upplägg
Kurslitteratur:
Ingår
Utbildningsbevis:
Diplom och yrkesutbildningsbevis
From 11,948 kr
Frågor?
Är du nyfiken över hur det går till att anmäla dig och läsa på distans? Ställ gärna dina frågor till oss.
Alltid på Cady Utbildningar
- Helt på distans utan några fysiska träffar.
- Läs i din egen takt och variera den fritt med vårt flexibla upplägg.
- Studera vid sidan av jobb eller under ledigheter.
- Validera delkurser eller praktiken som du redan har genomfört. Läs mer här.
- Utbildningen vänder sig till privatpersoner samt företag och organisationer.
- Din yrkeslärare kan erbjuda pedagogisk hjälp, studietips och elevcoachning.
Liknande utbildningar
Social omsorg
Kurs
Distans
Arbeta informativt och preventivt med barn, ungdomar och vuxna om riskerna och farorna som finns på nätet.
8,900 kr
(7,120 kr exkl. moms)
Arber H. –
Snabb och bra återkoppling från lärarna .
Samuel R. –
Att det fanns en studiestuga där man kunde söka hjälp. Det finns tydliga ramar kring vad man ska ha gjort vilken vecka, samtidigt som det går att anpassa precis som man vill ha det.
My N. –
Innehållet var tydligen mer gediget än det som mina kollegor läst i fysisk skola, vilket gör mig väldigt nöjd över er utbildning.
Jag är också glad över att jag hittade er och har kunnat göra det på distans. Med arbete, tre barn och en resande man, så hade jag aldrig hunnit studera annars.
Amir A. –
Lärarna var väldigt bra och hjälpsamma. Det var även lätt att hantera hemsidan och förstå uppgifterna