Socialpedagog
Godkänd enligt SeQF nivå 5
Godkänd av MYH enligt SeQF nivå 5
Kvalifikationen för denna utbildning är godkänd av Myndigheten för yrkeshögskolan (MYH) enligt SeQF kvalifikationsnivå 5.
Det innebär att kvalifikationen du får efter avslutad och godkänd utbildning är på samma nivå som en eftergymnasial yrkeshögskoleutbildning. SeQF kvalifikationen gör dig som läser denna utbildning mer konkurrenskraftig på arbetsmarknaden. Läs mer om vad SeQF innebär här.
Vad gör en socialpedagog?
Att jobba som socialpedagog
Ett arbete som socialpedagog är mycket omväxlande och därför får du en arbetsdag där du aldrig blir uttråkad. Du jobbar nära dina klienter vilka är olika utsatta människor i samhället och således kan dessa vara både barn eller vuxna. Ditt arbete handlar om att finnas till och hjälpa dem genom samtal och dessutom sker en stor del av arbetet i den praktiska vardagen där du finns som stöd och rådgivare för dina klienter.
Du lyssnar och samtalar med dina klienter och målet är att stödja dem så att de kan leva ett självständigt och bra liv på sikt. Det kan handla om att komma ur ett beroende av droger men även att få perspektiv på sådant som hänt i barndomen. Därför är det viktigt att ha tålamod och kunna hantera känslor av olika slag för att på bästa sätt kunna hjälpa klienten.
Hjälpa många som socialpedagog
Du blir oftast kontaktperson för en eller flera personer som du får ett personligt behandlingsansvar för och således genom samtal, enskilt eller i grupp, försöker du hjälpa och motivera dina klienter att förändra sina livssituationer.
Samarbetet med kommunernas socialsekreterare, andra myndigheter som skola och arbetsförmedling samt med föräldrar och anhöriga är även en viktig del av dina arbetsuppgifter som socialpedagog.
Arbetsprognos
Arbetsmarknaden för socialpedagoger ser mycket bra ut och professionell kompetens inom området är eftertraktad och därför är även efterfrågad i många sammanhang.
Yrket är väldigt brett och vår distansutbildning till socialpedagog ger dig de kompetenser du behöver för att arbeta framför allt med barn, ungdomar och vuxna som har svåra problem. Som socialpedagog kan du arbeta med bl.a. barn och ungdomar som hamnat snett eller som behöver extra tillsyn och stöd, missbrukare (alkohol, narkotika m.m.), interner som behöver samtalsterapi och stöd inför frigivning, människor som utsatts för misshandel och/eller sexuella övergrepp och många fler.
Vanliga arbetsplatser
- Olika typer av behandlingshem
- Inom skolan t.ex. elevhälsovård
- Inom Kriminalvården
- Hos kommunen, landstinget eller olika myndigheter
- Hos privata företag/organisationer inom behandling
Bra att veta
För att arbeta med minderåriga barn och ungdomar krävs det dessutom att du har ett rent belastningsregister. Praktik- eller arbetsplatsen kan kräva ett utdrag som du kan beställa på polisens hemsida men du behöver inte lämna in ett till oss som skola.
Vår distansutbildning till socialpedagog ger dig möjligheter
9/10 av Cadys elever jobbar inom yrket tack vare sin utbildning! Drygt hälften av eleverna är skickad direkt från sin arbetsgivare då de anser att Cadys utbildning ger deras anställda de kompetenser och kunskaper som behövs.
Antagningskrav
Lägst godkänt betyg i:
- Svenska A / Svenska 1 / SAS A / SAS 1 eller motsvarande
- Engelska A / Engelska 5 eller motsvarande
- Matematik A / Matematik 1a/1b/1c eller motsvarande
Saknar du något av antagningskraven?
Det kan ändå vara möjligt att bli behörig för att läsa även om du inte uppfyller antagningskraven om du istället har reell kompetens genom livs- eller arbetslivserfarenhet. Vill du veta om du kan läsa får du ansöka om en bedömning av din behörighet genom att kontakta vår valideringsavdelning innan du anmäler dig.
Läs mer om hur du ansöker om en bedömning av din behörighet här.
Kursplan
-
Migration, integration och kulturmöten
Hur människor och samhället formar varandra utifrån olika teorier och teoretiska perspektiv samt sociologiska begrepp, teorier och modeller.
-
Social omsorg 1
Grundläggande kunskap och introduktion till utveckling av ett professionellt förhållningssätt med fokus på mänskliga möten, samspel, kommunikation och bemötande samt viktiga begrepp och värdegrunden som arbetet inom den sociala omsorgen vilar på.
-
Etik och människans livsvillkor
Människan och hennes livslopp utifrån sociala, kulturella och existentiella aspekter vid hälsa, ohälsa och funktionsvariation.
-
Pedagogiskt ledarskap
Pedagogiskt ledarskap i olika typer av aktiviteter och verksamheter; människors lärande, liv och växande och olika villkor för det; samt ledarskap inom sociala och pedagogiska sammanhang.
-
Hälsopedagogik
Människors hälsa, hälsorelaterade levnadsvanor och olika hälsoeffekter ur ett miljö-, historiskt och internationellt perspektiv samt ur sociala och kulturella aspekter både på individ, grupp och samhällsnivå.
-
Akut omhändertagande
Grunderna för HLR samt hantering av akut sjukdom och skada.
-
Kommunikation
Människors interaktion och kommunikation samt pedagogiskt ledarskap.
-
Psykologi 1
Grundläggande kunskaper inom psykologi inklusive historia, olika inriktningar samt psykisk hälsa och ohälsa.
-
Psykiatri 1
Kunskap om psykiatri vilket är ett tvärvetenskapligt ämne innefattande medicin, vård och pedagogik för att kunna arbeta med människor inom vård- och omsorgen, främst inom psykiatrin.
-
Specialpedagogik 1
Kunskap i olika funktionsvariation och hur de kan påverka människors liv, lärande och delaktighet i samhället utifrån lagar och styrdokument samt specialpedagogiska insatser, arbetssätt och hjälpmedel i sociala och pedagogiska sammanhang utifrån lagar och styrdokument.
-
Socialpedagogik
Människans samspel med sin omgivning genom interaktion och socialisation samt betydelsen av handledning i olika socialpedagogiska situationer.
-
Socialt arbete och socialrätt
Etiskt och inkluderande förhållningssätt i teori och praktik samt olika sociala verksamheter och lagar som reglerar dessa.
-
Motiverande samtal (MI)
Teoretiska grunderna inom motiverande samtal, den samtalsmetoden och förhållningssättet som används i rådgivning och behandling för att underlätta förändringsprocesser och skapa motivation, samt praktiska arbetsmetoder inom de olika tillämpningsområden.
-
Sociologi
Olika samhällsförhållanden och hur människor formas av och skapar samhällen, kulturer och identiteter.
-
Kognitiv beteendeterapi
Lärdom om de sex stegen i coachning enligt KBT-modellen.
-
Missbruk och skaderisker
Att uppmärksamma och påtala missbruk och skaderisker samt förmågan om att delta i samhällets skadeförebyggande arbete.
-
Kriminologi
Kriminologins historia samt centrala teorier och metoder.
-
Praktik
Minst 8 veckor, längre vid behov. Du hittar din egen plats och du får inte gå ut på praktik innan du har fått din praktikplanering godkänd av Cady.
-
Slutarbete
Ämnesspecifik redovisning som påvisar måluppfyllelsen.
Validering
Om du redan har läst en delkurs eller har relevant arbetslivserfarenhet kan du ansöka om validering. Då kan du validera bort delar av utbildningen och få en tidsvinst då du inte behöver läsa om dem som blir godkända.
Du kan läsa mer om hur validering går till här.
Praktik
Praktik ingår och är vanligtvis heltid i 8 veckor. Längre praktiktid kan förekomma vid behov för att du ska kunna uppfylla praktik- och utbildningsmålen.
Upplägget är flexibelt och du kan anpassa det efter ditt önskemål och i samråd med oss såsom deltid över en längre period då du arbetar.
Du hittar din praktikplats själv och hela praktiken ska göras på samma plats. Den kan vara din arbetsplats om du kan göra relevanta arbetsuppgifter.
Det är viktigt att du inte går ut på praktik utan att först ha fått din praktikplanering godkänd av Cady. Om du gör det är du inte försäkrad och din praktik blir inte godkänd.
Praktiken går att validera om du har relevant arbetslivserfarenhet som du styrker genom ett arbetsgivarintyg. Läs mer här.
Utbildningsmål
Målet är att du efter avslutad utbildning har tillägnat dig följande kunskaper och verktyg så att du med säkerhet kan hantera arbetet som socialpedagog:
- Diskutera kulturmöten och sociala processer på individ-, grupp- och samhällsnivå samt analysera och välja ut lämpliga brottsförebyggande åtgärder till olika brottsproblem.
- Kommunicera och samverka för att möta och pedagogiskt leda människor i olika situationer samt arbeta förebyggande och praktiskt med missbruk.
Utbildningsledarna
Cadys team av kunniga och utbildade yrkeslärare har gedigna erfarenheter från tidigare arbeten inom vård och omsorg, psykiatrisk vård samt pedagogik. De har dessutom arbetat länge med människor som har olika typer av psykiska funktionsvariationer.
Genom deras olika kunskaper och kompetenser har de värdefulla insikter i vad det innebär att arbeta inom dessa branscher.
Delbetalning
Välj att delbetala din utbildning! Läs mer om delbetalning här.
Denna utbildning är ej CSN berättigad.
Utbildningsinformation
Typ:
Yrkesutbildning
Utbildningssätt:
Distans (inga fysiska träffar)
Nivå:
Eftergymnasial, SeQF 5
Startdatum:
Börja när du vill
Motsvarar:
2½ år
Lästakt:
Snittid 1½ år (max 3 år, ingen minimitid)
Praktik:
8 veckor, flexibelt upplägg
Kurslitteratur:
Ingår
Utbildningsbevis:
Certifikat och yrkesutbildningsbevis
From 21,958 kr
Alltid på Cady Utbildningar
- Helt på distans utan några fysiska träffar.
- Läs i din egen takt och variera den fritt med vårt flexibla upplägg.
- Studera vid sidan av jobb eller under ledigheter.
- Validera delkurser eller praktiken som du redan har genomfört. Läs mer här.
- Utbildningen vänder sig till privatpersoner samt företag och organisationer.
- Din yrkeslärare kan erbjuda pedagogisk hjälp, studietips och elevcoachning.
Sofie M. –
Jag är nöjd över att ha fått använda teorin parallellt med praktiken eftersom jag har arbetat samtidigt. Detta har gjort att jag har kunnat använda metoder på ett djupare plan och det har hjälpt mig i min kunskapsbank.
Ida O. –
Upplägget, att man kunde studera i sin egen takt. (Har jobbat under tiden, varit gravid och sedan föräldraledig, och det har fungerat jättebra.) Snabb återkoppling på inlämningar genomtänkt feedback på inlämningar 🙂 Tack!
Ingela Ö. –
Jag har genomfört utbildningen under lång tid då jag arbetar 100 %, jag har inte haft så mycket kontakt med mentor mer än nån gång.
Sara L. –
Det jag är mest nöjd med i distanskursen socialpedagog är den välstrukturerade och relevanta kursinnehållet. Instruktören var mycket kunnig och alltid tillgänglig för att svara på frågor och ge värdefull feedback. Jag uppskattade även flexibiliteten som distansupplägget erbjöd, vilket gjorde det möjligt för mig att studera i min egen takt och anpassa studierna efter mitt schema. De tekniska resurserna och plattformen fungerade smidigt, vilket underlättade mina studier.
Mahamed A. –
kontakten med läraren och snabba återkopplingen
Matheel A. –
Utbildnings helhet
Emelie F. –
Väldigt nöjd med upplägget av utbildningen, gav mig möjlighet att arbeta på heltid samt studera.
Kevin H. –
Att jag nu fått en utbildning kring det jag redan jobbar med idag samt att jag fått bättre lärdom kring mitt arbete.
Mohamed Y. –
Att jag får snabbt svar om jag har frågor och får hjälpen och beskrivningen jag behöver för att göra kursen
Omar A. –
Upplägget, snabbheten.
Furat J. –
Att jag kunde studera i egen takt utan att begränsa mig till traditionella dagtider. Jag tyckte extra mycket om att allt var på distans vilket gjorde det möjligt för mig att arbeta samtidigt som jag studerade. Pedagogerna svarade alltid jätte snabbt på frågor och mail med tydlig feedback.
Ghandy N. –
Sammanfattningsvis kan studera distanssocialpedagogi ge mig flexibilitet, praktisk erfarenhet, anpassat lärande, möjlighet att studera var som helst och karriärmöjligheter inom socialt arbete. Det kan vara en givande och tillfredsställande utbildning för mig
Christina J. –
Att kunna plugga på distans och efter min egen takt
Christofer M. –
Smidigheten, främst med att kunna studera i egen takt.
Arbnore K. –
Själva uppläget, plattformen och min lärare.
Andrea M. –
Återkoppling med lärarna var fantastisk , mycket trevligt samt att man kunde läsa i sitt egen takt .
Fouziyeh R. –
Det bästa var det att man fick rätt stöd och hjälp även om väl bemötande och fint respons av sin lärare alltid.
Ella-Sofie U. –
Att jag har kunnat planera upp min utbildning själv, har kunnat anpassa den efter mina arbetstider. Att föreläsningarna har varit inspelade och att det inte varit några fysiska träffar. De få träffar som varit har varit via zoom och det gör att det inte spelar någon roll var man bor eller befinner sig.
Taoufik A. –
Jag mest nöjd med att jag kan studera när jag vill och känner igen press
Jafar A. –
skolmiljö