Sök
Stäng denna sökruta.

Chamilla utvecklade sin kompetens inom hälsa

Då Chamilla ville utveckla sin kompetens inom fysisk aktivetet och hur kroppen fungerar för att hjälpa hennes klienter inom rehabilitering valde hon att läsa till kostrådgivare och hälsopedagog. Med hennes nya kunskap har hon även fått möjlighet att växa i en ny roll hos sin arbetsgivare, SÄS i Borås.

När Chamilla ville utveckla sina kunskaper inom nya spännande områden, hade hon mål på att kunna hjälpa sina klienter på ett hälsoinriktat sätt. Inte bara medicinsk eller psykisk som hon gör redan idag, utan även genom fysisk aktivitet. Hon saknade den grundutbildningen som hon behövde och då sökte hon efter en utbildning som skulle matcha hennes behov.

Ville få ny kunskap för att växa inom sitt arbete

Efter att ha kollat på olika utbildningar valde hon att läsa Cadys distansutbildning till kostrådgivare och hälsopedagog. Hon tyckte att den hade mycket relevant innehåll som mötte hennes krav. Med kunskap från denna utbildning skulle hon kunna arbeta med klienterna på ett helt annat sätt, genom att aktivera dem fysisk för att lindra ångest och ge dem struktur och rörelseglädje.

Idag arbetar Chamilla som rehabiliteringsassistent på Psykiatrimottagning Beroende på SÄS i Borås. Hon skulle även få möjligheten att växa inom sitt arbete, där hon och sin chef hade diskuterat hur hon skulle kunna använda sina nya kunskaper på arbetsplatsen.

Behövde ett flexibelt utbildningssätt

Det var viktigt för Chamilla att ha en flexibel utbildning som hon kunde läsa samtidigt som hon fortsatt att arbeta. Hennes arbetsgivare betalade utbildningen för henne och även bidrog med att avsätta 2 dagar i veckan så att hon kunde studera. Med det flexibla upplägget av studierna kunde hon variera sina studiedagar utifrån när verksamheten behövde henne. Även om hennes arbetsgivare inte hade stått för utbildningen hade Chamilla läst den, just för att få den kunskapen och utvecklingen hon behövde.

Chamilla började läsa under 2022 och det tog ungefär 2 år för henne att slutföra utbildningen. Hon hade även möjlighet att validera några delkurser och en del av praktiken då hon redan hade gjort dem. Innehållet i utbildningen motsvarar 2 år vid heltidsstudier och ett traditionellt studiesätt inklusive lov. Då hade Chamilla verkligen läst effektivt under sina 2 studiedagar i veckan, med lite extra tid vid sidan av på semestern och några kvällar och helger. Hon hade ett stort intresse för det hon läste och ville vara färdig så snabbt som möjligt.

Hon läste även när hon var på semester i Grekland, och då var det mycket nyttigt för hennes utbildning. Hon pratade mycket med grekiska invånare och diskuterade deras matvanor och livsstil kring just näring och hälsa och fysisk aktivitet.

”Det var verkligen nyttigt att sitta utomlands och lära mig hur det är i olika länder och hur man kan äta på olika sätt. Och sedan ta hem det med mig för att kunna göra maten lika god som när man åker utomlands.”

Att ta med sig erfarenheter från andra länder och inspiration från olika kulturer är något som hon kommer även att använda framöver i sitt arbete.

Hennes nya kunskaper har ökat sin kompetens inom vården

Under utbildning fann Chamilla innehållet väldigt intressant och har lärt sig otroligt mycket. Hon är utbildad undersköterska och har arbetat inom vården i många år, både privat, kommunalt och sedan flera år inom specialistpsykiatrin i Borås. Därav hade hon redan mycket kunskap inom vård av psykiatriska patienter och klienter. Nu när hon ska jobba med inriktning mot fysisk aktivitet ville hon komplettera hennes erfarenhet med fysiologisk kunskap. Hon var intresserad av att veta hur kroppen fungerar och reagerar för att stärka hennes kunskap om varför någonting är eller inte är bra för kroppen. Hon visste redan att man skulle göra vissa saker men ville förstå vad som ligger bakom det, såsom de fysiologiska och hormonella processerna som sker vid fysisk aktivitet.

Med denna kunskap kunde hon då förklara djupare och känna sig mer säker på vad hon sa till sina klienter. Det hade hon inte kunskap om tidigare men nu har hon verkligen fått en bra grund om varför vad hon säger stämmer. Och det innebär också att hon kan förklara varför saker stämmer utifrån de kunskaperna hon har fått i sin utbildning.

När man arbetar inom beroendevården är det väldigt individanpassad. Då Chamilla behövde kunskap som fokuserade på individen och ett holistiskt perspektiv, att se och behandla hela individen. Detta för att hjälpa individen utveckla i en takt och på ett sätt som är anpassad till just den klienten. Vad som funkar för den ena kommer inte att funka för den andra. I utbildningen fick hon lära sig många olika verktyg, tekniker och samtalsmetoder för att just rikta hennes arbete mot individen. Där har kurserna hälsopedagogik och coachning med tema KBT hjälpt henne väldigt mycket. Att arbeta med individen ger även större möjligheter att hjälpa till med preventiva insatser.

”Även om man har kunskap så behöver man ändå veta hur man ska nå olika individer” säger Chamilla. Hon fortsätter ”Får människor rätt verktyg från början som är individanpassad för den personens livs- och hälsosituation, då kan de lättare hantera kriserna som man inte kan komma ifrån i livet. Det gör även att andra kan hjälpa till att upprätthålla att man kommer tillbaka till livet igen efter krisen.”

Om hon inte hade dessa verktyg och kunskaper så hade hon inte heller mått så bra. När man har dem gör det att någon i närheten, såsom familjemedlemmar eller även de som jobbar inom vården som hon gör, kan hjälpa till att engagera och aktivera personen för att komma ur krisen. Att veta vad som fungerar för just den personen och hur man kan ha olika inställningar och motivationer är bästa sättet att hjälpa till. Med detta har Chamilla lärt sig att stärka den friska människan, och då kan hon lättare hjälpa till när hen inte mår bra.

Har växt mycket tack vare praktiska övningar och erfarenhet med klienter

Utbildningen till kostrådgivare och hälsopedagog har gett henne grund för sina erfarenheter och hon har växt otroligt mycket, både som person och genom olika övningar, såsom näringslära och träningslära som hon har testat på sig själv och även experimenterat med på sina närstående. Hon ville veta praktiskt hur det funkade och gick till med de olika undersökningarna. Detta för att förankra kunskapen men även för att se i verkligheten att det som hon har lärt sig faktiskt fungerar. Det ger en ökad förtroende att hon gör och säger rätt.

”Jag är genuin mot mina patienter. Allt jag motiverar och uppmuntrar dem till att göra, allt ifrån fysisk aktivitet till olika formulär eller scheman jag vill att de ska fylla i, det har jag redan testat på mig själv. På detta sätt har jag också en mer grund och kan lägga samtalet på ett helt annat plan för det jag samtalar kring och det märker patienterna.  För mig är det viktigt att jag vet vad jag pratar så att det inte blir något som jag enbart använder för att någon annan sagt att det är så vi ska göra.”

Detta gjorde Chamilla utöver arbetet med egna klienter som ingår i utbildningen, där eleverna får chansen att träna på och applicera praktiskt vad de har lärt sig. Hon uppskattade verkligen denna del av utbildningen.

”Det var helt underbart då jag inte hade jobbat med fysisk aktivitet i det senaste året med mitt jobb inom behandling. När jag frågade patienterna att vara mina klienter, så var de så glada att vara med! Inga problem att hitta klienter och verkligen roligt att se hur de har vuxit.”

Har fått en ny syn på klienter och samhället

Chamilla arbetar idag med främst grupper och gruppverksamhets återfallsklienter. Grupperna är bra för att individen ska exponera sig och det ger henne möjlighet att se skillnaden i klienternas framsteg på ett nytt sätt.

”Klienterna peppar och stöttar varandra på ett helt annat sätt, och det är riktigt kul att se” menar Chamilla. Det leder till en ny mentalitet att ”kan dem, så kan jag”, och det blir lättare att bryta vanor och fortsätta på en hälsosammare väg framåt.

Ett helt nytt område som hon har fått lära sig är hur viktigt miljön är på individen. Hon har lärt sig mycket nytt inom barnhälsovård som hon inte hade arbetat med tidigare. Det har gett henne en djupare perspektiv i hela människan och att det som sker även i tidig ålder påverkar och följer med en hela livet ut.

Utbildningen har inte bara hjälpt henne i sitt arbete utan även öppnat upp sina ögon på att det finns många olika sätt att arbeta med det hon har lärt sig. Hon har fått tänka efter hur samhället och myndigheterna gör för att främja den fysiska och psykiska hälsan och var hennes roll kan bidra till en positiv ändring.

Ser framemot att arbeta med sin nya kunskap

Nu är hon utbildad kostrådgivare och hälsopedagog och kan arbeta med det hon brinner för.

Med hennes nya kunskap har Chamilla nu också en ljusare väg framåt med spännande nya arbetsuppgifter. ”Jag kommer att sakna att läsa, jag har fått så mycket kunskaper. Men jag ser verkligen framemot att jobba med det jag har lärt mig.”

Vill du också utbilda dig till kostrådgivare och hälsopedagog hos Cady, en av marknadens bredaste och omfattande utbildningar inom området? Anmäl dig redan idag och börja vägen mot din nya karriär.

Rulla till toppen

NYHETSBREV

Registrera dig för att få senaste nyheter och information!