Hotellreceptionist
Vad gör en hotellreceptionist?
Att jobba som hotellreceptionist
Hotellreceptionist yrket passar den som är serviceinriktad och tycker om att arbeta med människor samt med stor fördel är språkkunnig. Gästerna behöver få bra service för att trivas, oavsett om de besöker ett litet pensionat eller ett stort lyxhotell.
Arbetsuppgifterna varierar beroende på arbetsplatsens storlek och hur verksamheten är organiserad. I hotellreceptionistens arbetsuppgifter ingår det att ta emot gästerna när de anländer och checka in dem (registrering av gästerna och utfärdande av nyckelkort), informera om hotellets service och bl.a. att boka bord på restauranger, informera om sevärdheter och vid behov boka biljetter till nöjesevenemang. Men även boka flygbiljetter och beställa taxi kan ingå i arbetet och ibland kan gästerna också växla pengar i receptionen. Vanligtvis hanterar hotellreceptionisten bokning av rum och fakturering samt sköter telefonväxeln. Där det finns konferenslokaler ingår det även att ta hand om hotellets konferensgäster.
Arbetsprognos
Det finns mycket goda möjligheter att kunna få ett arbete inom yrket då branschen är i en expansionsfas och saknar utbildad och professionell personal.
Vanliga arbetsplatser
- Inom hotell
- På bed-och-breakfast
- Vandrarhem
- Spa med t.ex. övernattning
Vår distansutbildning till hotellreceptionist ger dig möjligheter
9/10 av Cadys elever jobbar inom yrket tack vare sin utbildning! Drygt hälften av eleverna är skickad direkt från sin arbetsgivare då de anser att Cadys utbildning ger deras anställda de kompetenser och kunskaper som behövs.
Utbildningsledarna
Om utbildningen
Bakom utbildningen står Cadys professionella team av kunniga och utbildade yrkeslärare. Deras gedigna erfarenheter är samlade från tidigare arbeten inom business management, service och administration.
Genom deras gedigna kunskaper och kompetenser har de värdefulla insikter i vad det innebär att arbeta inom dessa branscher.
Cadys yrkeslärare brinner för att dela med sig av sina erfarenheter så att du kan få en djupare förståelse och inlärning. De ser fram emot att ge dig stöttning och motivation mot dina utbildningsmål och yrkesdrömmar.
Kursplan
-
Akut omhändertagande
Grunderna för HLR samt hantering av akut sjukdom och skada.
-
Etik och människans livsvillkor
Människan och hennes livslopp utifrån sociala, kulturella och existentiella aspekter vid hälsa, ohälsa och funktionsvariation.
-
Kommunikation
Människors interaktion och kommunikation samt pedagogiskt ledarskap.
-
Service
Att ge god service samt kundbemötande.
-
Logi
Logi utbudets utveckling samt betydelse av service och bemötande med hänsyn till olika målgrupper inklusive kulturella skillnader och gäster med särskilda behov.
-
Reception 1 och 2
Att samarbeta och kommunicera med andra; att anpassa agerande och språk utifrån situationen samt lokala och regionala samarbetspartners inom rese- och besöksnäringen med betydelse för receptionsarbetet.
-
Receptions- och konferensservice
Administration, planering och genomförande av möten; olika system och program för arbetet inom reception och kundtjänst; mötesindustrin, konferens- och eventanläggningar samt branschorganisationer.
-
Administration 1
Administrativa rutiner och funktioner; dokumentutformning samt organisation och arbetsformer inom företag.
-
Inköp
Inköp, försäljning och ekonomi.
-
Entreprenörskap och företagande
Att tänka som en entreprenör och företagets villkor.
-
Marknadsföring
Teorier och tendenser inom marknadsföring; marknads- och omvärldsanalys samt metoder och analysverktyg för marknadsinformation; marknadsstrategier; intern och extern marknadskommunikation samt internationell marknadsföring.
-
Praktisk marknadsföring
Affärsidé, marknads- och säljplan; omvärldsanalys och marknadsundersökningar samt konkurrensmedel, -förmåga och lönsamhet.
-
Praktik
Minst 8 veckor, längre vid behov. Du hittar din egen plats och du får inte gå ut på praktik innan du har fått din praktikplanering godkänd av Cady.
-
Slutarbete
Ämnesspecifik redovisning som påvisar måluppfyllelsen.
Praktik
Praktik ingår och är vanligtvis heltid i 8 veckor. Längre praktiktid kan förekomma vid behov för att du ska kunna uppfylla praktik- och utbildningsmålen.
Upplägget är flexibelt och du kan anpassa det efter ditt önskemål och i samråd med oss såsom deltid över en längre period då du arbetar.
Du hittar din praktikplats själv och hela praktiken ska göras på samma plats. Den kan vara din arbetsplats om du kan göra relevanta arbetsuppgifter.
Det är viktigt att du inte går ut på praktik utan att först ha fått din praktikplanering godkänd av Cady. Om du gör det är du inte försäkrad och din praktik blir inte godkänd.
Praktiken går att validera om du har relevant arbetslivserfarenhet som du styrker genom ett arbetsgivarintyg. Läs mer här.
Utbildningsmål
Målet är att du efter avslutad utbildning har tillägnat dig följande kunskaper och verktyg så att du med säkerhet kan hantera arbetet som hotellreceptionist:
- Planera, organisera och utföra arbetsuppgifter med hänsyn till hälsa, miljö, ekonomi och säkerhet utifrån gällande lagar och bestämmelser i besöksnäringen.
- Förstå betydelsen av telefonteknik, bemötande, service och produktkännedom med hänsyn till olika målgrupper samt att anpassa agerande och språk efter situation.
Antagningskrav
Denna utbildning har ej krav på betyg eller andra förkunskaper för att kunna läsa den.
Är du osäker på om du kan läsa denna utbildning? Läs om hur du kan ansöka om en bedömning här.
Delbetalning
Välj att delbetala din utbildning! Läs mer om delbetalning här.
Denna utbildning är ej CSN berättigad.
Utbildningsinformation
Typ:
Yrkesutbildning
Utbildningssätt:
Distans
Nivå:
Gymnasial
Startdatum:
Börja när du vill
Motsvarar:
2 år
Lästakt:
Snittid 1 år (max 2½ år, ingen minimitid)
Praktik:
8 veckor, flexibelt upplägg
Kurslitteratur:
Ingår
Utbildningsbevis:
Diplom och yrkesutbildningsbevis
From 11,773 kr
(2,950 kr ex. moms)
Alltid på Cady Utbildningar
- Helt på distans utan några fysiska träffar.
- Läs i din egen takt och variera den fritt med vårt flexibla upplägg.
- Studera vid sidan av jobb eller under ledigheter.
- Validera delkurser eller praktiken som du redan har genomfört. Läs mer här.
- Utbildningen vänder sig till privatpersoner samt företag och organisationer.
- Din yrkeslärare kan erbjuda pedagogisk hjälp, studietips och elevcoachning.
Mohammad A. –
Jag är nöjd med allt. Svårt att säga något specifikt.