Elevassistent med inriktning socialpedagogik
Godkänd enligt SeQF nivå 4
Godkänd av MYH enligt SeQF nivå 4
Kvalifikationen för denna utbildning är godkänd av Myndigheten för yrkeshögskolan (MYH) enligt SeQF kvalifikationsnivå 4.
Det innebär att kvalifikationen du får efter avslutad och godkänd utbildning är på samma nivå som en gymnasial vuxenutbildning. SeQF kvalifikationen gör dig som läser denna utbildning mer konkurrenskraftig på arbetsmarknaden. Läs mer om vad SeQF innebär här.
Vad gör en elevassistent med inriktning socialpedagogik?
Att jobba som elevassistent med inriktning socialpedagogik
Som elevassistent med inriktning socialpedagogik arbetar du i skolan och hjälper elever som behöver stöd för att kunna följa med i undervisningen. Jobbet kan ge mycket till dig som vill arbeta med barn, men ställer också krav på såväl kompetens som personliga egenskaper hos den som arbetar inom yrket.
Arbetet som elevassistent med inriktning socialpedagogik varierar mycket och det gör arbetet stimulerande och omväxlande. Det kan handla om att hjälpa barn med t.ex. läs- och skrivsvårigheter, koncentrationsproblem, psykosociala svårigheter och/eller olika typer av funktionsnedsättningar. Arbetsuppgifterna kan också variera mellan olika skolor och är beroende av vilket stöd den elev du arbetar med har behov av.
Elevassistent med inriktning socialpedagogik är skolans extra resurs
I grunden är elevassistentens uppgift att finnas till som en extra resurs för en eller flera elever i skolan/klassen. Vilka resurser och hjälpmedel som används kan variera. Det kan t.ex. vara datorer eller hjälpmedel för elever med dyslexi i form av ljudinspelningar till lektioner. Dessa ska hjälpa eleven att finna ro i sina studier.
Som elevassistent med inriktning socialpedagogik är det även ditt uppdrag att bidra till att hitta individuella lösningar så att eleven kan tillgodogöra sig kunskap. Det kan också röra sig om att träna på vardagliga arbetsuppgifter, vara ett stöd för eleven på raster, i omklädningsrum och på utflykter m.m.
Arbetsprognos
Det finns goda möjligheter att kunna få ett arbete inom yrket som elevassistent med inriktning socialpedagogik. Är du nyfiken på vad arbetsgivarna på just din ort har för krav för att kunna erbjuda dig ett arbete – fråga dem gärna innan du anmäler dig.
Vanliga arbetsplatser
- Inom skolan (grundskola/gymnasium)
- På fritidshem (grundskola/gymnasium)
- Med elever som deltar i särskilda grupper
Bra att veta
För att arbeta med minderåriga barn och ungdomar krävs det att du har ett rent belastningsregister. Praktik- och arbetsplatser kan kräva ett utdrag som du beställer på polisens hemsida, men du behöver inte lämna in något till oss på Cady.
Vår distansutbildning till elevassistent med inriktning socialpedagogik ger dig möjligheter
9/10 av Cadys elever jobbar inom yrket tack vare sin utbildning! Drygt hälften av eleverna är skickade av sina arbetsgivare, eftersom de anser att Cadys utbildning ger deras anställda de kompetenser och kunskaper som behövs.
Antagningskrav
Du ska ha förkunskap genom godkänd grundskoleutbildning.
Saknar du något av antagningskraven?
Det kan ändå vara möjligt att bli behörig för att läsa även om du inte uppfyller antagningskraven om du istället har reell kompetens genom livs- eller arbetslivserfarenhet. Vill du veta om du kan läsa får du ansöka om en bedömning av din behörighet genom att kontakta vår valideringsavdelning innan du anmäler dig.
Läs mer om hur du ansöker om en bedömning av din behörighet här.
Kursplan
-
Etnicitet och kulturmöten
Kunskap i olika sociala begrepp som t.ex. migration samt teorier och modeller och deras bakgrund och konsekvenser för människors levnadsförhållanden och delaktighet i samhället.
-
Grundläggande vård och omsorg
Att stödja och assistera människor i egenvård; att ge personlig omvårdnad utifrån ett etiskt och inkluderande förhållningssätt samt grundläggande kunskaper i anatomi och fysiologi, vanligt förekommande sjukdomar, smitta och smittspridning, läkemedel och läkemedelsanvändning.
-
Hälsopedagogik
Människors hälsa, hälsorelaterade levnadsvanor och olika hälsoeffekter ur ett miljö-, historiskt och internationellt perspektiv samt ur sociala och kulturella aspekter både på individ, grupp och samhällsnivå.
-
Kommunikation
Människors interaktion och kommunikation samt pedagogiskt ledarskap.
-
Lärande och utveckling
Människans utveckling från barndom till ålderdom samt hur människor utvecklar sina kunskaper och färdigheter under hela livet.
-
Människors miljöer
Människors olika levnadsmiljöer och levnadsvillkor; innebörden av integration, segregation, likabehandling och diskriminering samt demokratisk värdegrund och internationella överenskommelser om mänskliga rättigheter.
-
Pedagogiska teorier och praktiker
Pedagogiska begrepp, teoretiska perspektiv och sambandet mellan pedagogiska förhållningssätt, arbetssätt och lärande samt sociala villkor för barn och ungdomar i olika sociala och pedagogiska sammanhang.
-
Pedagogiskt ledarskap
Pedagogiskt ledarskap i olika typer av aktiviteter och verksamheter; människors lärande, liv och växande och olika villkor för det; samt ledarskap inom sociala och pedagogiska sammanhang.
-
Specialpedagogik 1
Kunskap i olika funktionsvariation och hur de kan påverka människors liv, lärande och delaktighet i samhället utifrån lagar och styrdokument samt specialpedagogiska insatser, arbetssätt och hjälpmedel i sociala och pedagogiska sammanhang utifrån lagar och styrdokument.
-
Barns lärande och växande
Innebörden av integration, segregation, likabehandling och diskriminering samt demokratisk värdegrund och internationella överenskommelser om mänskliga rättigheter.
-
Pedagogiskt arbete
Kunskap i lagar och andra bestämmelser som styr pedagogiska verksamheter samt pedagogers och andra vuxnas roll och betydelse för barns lärande och växande.
-
Specialpedagogik 2
Kunskap i planering, genomförande, utvärdering, uppföljning och dokumentation av olika insatser och aktiviteter samt utvärdering av människors olikheter, förutsättningar och möjligheter för lärande och delaktighet i olika situationer och aktiviteter utifrån lagar och styrdokument.
-
Socialpedagogik, integration och inklusion
Teoretiska och praktiska verktyg för att aktivt kunna integrera och inkludera barn och elever i lärmiljön oavsett livsstil, särskilda behov eller fysiska och mentala förmågor; verktyg för socialt förebyggande arbete och enklare social kartläggning vid behov samt kompetenser genom olika sociala insatser som ökar den psykosociala situationen i lärmiljön.
-
Praktik
Minst 8 veckor, längre vid behov. Du hittar din egen plats och du får inte gå ut på praktik innan du har fått din praktikplanering godkänd av Cady.
-
Slutarbete
Ämnesspecifik redovisning som påvisar måluppfyllelsen.
Validering
Om du redan har läst en delkurs eller har relevant arbetslivserfarenhet kan du ansöka om validering. Då kan du validera bort delar av utbildningen och få en tidsvinst då du inte behöver läsa om dem som blir godkända.
Du kan läsa mer om hur validering går till här.
Praktik
Praktik ingår och är vanligtvis heltid i 8 veckor. Längre praktiktid kan förekomma vid behov för att du ska kunna uppfylla praktik- och utbildningsmålen.
Upplägget är flexibelt och du kan anpassa det efter ditt önskemål och i samråd med oss. Kanske vill du till exempel läsa deltid över en längre period medan du arbetar.
Du hittar din praktikplats själv och hela praktiken ska göras på samma plats. Praktikplatsen kan vara din arbetsplats om du kan göra relevanta arbetsuppgifter.
Det är viktigt att du inte går ut på praktik utan att först ha fått din praktikplanering godkänd av Cady. Om du gör det är du inte försäkrad och din praktik blir inte godkänd.
Praktiken går att validera om du har relevant arbetslivserfarenhet som du styrker genom ett arbetsgivarintyg. Läs mer här.
Utbildningsmål
Målet är att du efter avslutad utbildning har tillägnat dig följande kunskaper och verktyg så att du med säkerhet kan hantera arbetet som elevassistent med inriktning socialpedagogik:
- Kommunicera, samarbeta och samverka för att möta och pedagogiskt leda barn och ungdom samt lösa konfliktsituationer.
- Planera, genomföra, dokumentera och utvärdera aktiviteter som stödjer och stimulerar barn och ungdom, i behov av särskilt stöd, till aktivitet och deltagande i och utanför skolarbetet.
Utbildningsledarna
Cadys team av kunniga och utbildade yrkeslärare har gedigna erfarenheter från tidigare arbete inom pedagogik och kommunikation.
Deras bakgrunder inom olika pedagogiska yrken har gett dem värdefulla kunskaper och kompetenser kring vad det innebär att arbeta pedagogiskt med barn och ungdomar.
Delbetalning
Välj att delbetala din utbildning! Läs mer om delbetalning här.
Denna utbildning är ej CSN berättigad.
Utbildningsinformation
Typ:
Yrkesutbildning
Utbildningssätt:
Distans (inga fysiska träffar)
Nivå:
Gymnasial, SeQF 4
Startdatum:
Börja när du vill
Motsvarar:
2 år
Lästakt:
Snittid 1 år (max 2½ år, ingen minimitid)
Praktik:
8 veckor, flexibelt upplägg
Kurslitteratur:
Ingår
Utbildningsbevis:
Diplom och yrkesutbildningsbevis
From 12,908 kr
Alltid på Cady Utbildningar
- Helt på distans utan några fysiska träffar.
- Läs i din egen takt och variera den fritt med vårt flexibla upplägg.
- Studera vid sidan av jobb eller under ledigheter.
- Validera delkurser eller praktiken som du redan har genomfört. Läs mer här.
- Utbildningen vänder sig till privatpersoner samt företag och organisationer.
- Din yrkeslärare kan erbjuda pedagogisk hjälp, studietips och elevcoachning.
Idiris A. –
Allt
Mushrat J. –
tydligt stöd från lärare och snabb återkopplning
Ali A. –
Jag är mest nöjd med distans.
Jane B. –
Jag kunde lägga upp studierna hur jag vill, så länge jag är klar inom två år. Det passar mig som ensamstående mamma med jobb.
Cecilia O. –
Det här är ett sätt som fungerar väldigt bra för mig att plugga, jag hade aldrig fixat det om jag hade behövt sitta i ett klassrum.
Lisa B. –
Det är helt på distans så du kan jobba undertiden
Elza R. –
Hur bra utbildningen är uppdelad och organiserad. Att det inte finns någon press med tidsbestämda inlämningar m.m. Det bidrar till att man faktiskt lär sig. Jag känner att jag är mer kompetent inom mitt yrke efter denna utbildningen.
Mikko L. –
Distans
Tina H. –
Upplägget hos Cady är väldigt bra och tydligt och att kunna styra min egen studietid har passat mig perfekt! Jag har inte hittat någon annan utbildning som tillåter att man utför sin LIA på deltid, vilket Cady gör och det gjorde det möjligt för mig att studera! Jag är jätte tacksam för att ha hittat Cady!
Mona D. –
Jag är nöjd med allt
Mojahed H. –
Innehållet var bra.
Jenny K. –
Att kunna studera i sin egen takt. Att ni tar kontakt när något inte stämmer.
Rose-Marie G. –
Jag tycker att det fungerat jättebra med allt på Cady.
Ulrika N. –
Snabba svar, mentorerna var lättillgängliga
Nathalie L. –
Att kunna arbeta 100% vid sidan av studierna var perfekt för mig. Alla kurser har varit intressanta och jag har lärt mig väldigt mycket. Föreläsningarna på URplay har varit intressanta och bra utvalda av er på Cady.
Christina S. –
Att man kan göra den i sin egen takt samtidigt som man arbetar. Snabba svar och rättningar från sin mentor. Alltid tydligt vad man ska göra. Cady har en mycket fin, tydlig och bra hemsida med ett stort utbud av utbildningar.
Arlind B. –
Jag är nöjd med alla kunskaper jag har fått med mig under denna utbildning, jag har arbetat som elevassistent under en längre period så det fanns mycket som jag kände igen. Men denna utbildning har givit mig både nya kunskaper samt fördjupade kunskaper i det jag känt till tidigare.
Lykke L. –
Upplägget är mycket bra och passar mig fint.