Lärarassistent med inriktning socialpedagogik
Godkänd enligt SeQF nivå 5
Godkänd av MYH enligt SeQF nivå 5
Kvalifikationen för denna utbildning är godkänd av Myndigheten för yrkeshögskolan (MYH) enligt SeQF kvalifikationsnivå 5.
Det innebär att kvalifikationen du får efter avslutad och godkänd utbildning är på samma nivå som en eftergymnasial yrkeshögskoleutbildning. SeQF kvalifikationen gör dig som läser denna utbildning mer konkurrenskraftig på arbetsmarknaden. Läs mer om vad SeQF innebär här.
Vad gör en lärarassistent med inriktning socialpedagogik?
Att jobba som lärarassistent med inriktning socialpedagogik
Som lärarassistent med inriktning socialpedagogik arbetar du i skolan och hjälper läraren i dennes administrativa uppgifter och avlastar genom att stödja elever så att de kan följa med i undervisningen. Jobbet ger mycket till dig som brinner för att arbeta med barn och ungdomar inom förskolan och skolan, samtidigt som det ställer höga krav på både kompetens och personliga egenskaper.
Det avlastande stödet för lärare
Som lärarassistent med inriktning socialpedagogik har du som främsta uppdrag att bidra till att hitta individuella lösningar, så att eleven ska kunna tillgodogöra sig kunskap. Du sitter ofta med vid skolmöten gällande särskilt stöd eller stödåtgärder och medverkar i samt dokumenterar detta arbete. Dessutom är du ett administrativt och pedagogiskt stöd för lärare och annan skolpersonal.
Ett varierande och stimulerande arbete
Arbetsuppgifterna är väldigt varierande och detta gör arbetet omväxlande och stimulerande. Det handlar framför allt om att du är det avlastande stödet för lärarens administrativa uppgifter, men du kan även hjälpa till att hantera elever som är utåtagerande. Dessutom hjälper du elever som har läs- och skrivsvårigheter och koncentrationsproblem såväl som psykosociala svårigheter och även andra typer av funktionsnedsättningar.
Dina uppgifter kan variera mellan olika skolor och är även beroende av vilket stöd som läraren eller eleverna behöver, både i och utanför klassrummet. Därigenom kan du vara det stöd, som hjälper elever att nå sina mål i skolan och även fungera i sociala samspel.
Arbetsprognos
Det finns mycket goda möjligheter att kunna få ett arbete inom yrket då utbildad personal efterfrågas runt om i landet. Är du nyfiken på vad arbetsgivarna på just din ort har för krav för att kunna erbjuda dig ett arbete – fråga dem gärna innan du anmäler dig.
Vanliga arbetsplatser
- På grundskolan (kommunal/privat)
- På gymnasium (kommunala/privata)
Bra att veta
För att arbeta med minderåriga barn och ungdomar krävs det att du har ett rent belastningsregister. Praktik- och arbetsplatser kan kräva ett utdrag som du beställer på polisens hemsida, men du behöver inte lämna in något till oss på Cady.
Vår distansutbildning till lärarassistent med inriktning socialpedagogik ger dig möjligheter
9/10 av Cadys elever jobbar inom yrket tack vare sin utbildning! Drygt hälften av eleverna är skickade av sina arbetsgivare, eftersom de anser att Cadys utbildning ger deras anställda de kompetenser och kunskaper som behövs.
Antagningskrav
Lägst godkänt betyg i:
- Svenska A / Svenska 1 / SAS A / SAS 1 eller motsvarande
- Engelska A / Engelska 5 eller motsvarande
- Matematik A / Matematik 1a/1b/1c eller motsvarande
Saknar du något av antagningskraven?
Det kan ändå vara möjligt att bli behörig för att läsa även om du inte uppfyller antagningskraven om du istället har reell kompetens genom livs- eller arbetslivserfarenhet. Vill du veta om du kan läsa får du ansöka om en bedömning av din behörighet genom att kontakta vår valideringsavdelning innan du anmäler dig.
Läs mer om hur du ansöker om en bedömning av din behörighet här.
Kursplan
-
Etnicitet och kulturmöten
Kunskap i olika sociala begrepp som t.ex. migration samt teorier och modeller och deras bakgrund och konsekvenser för människors levnadsförhållanden och delaktighet i samhället.
-
Grundläggande vård och omsorg
Att stödja och assistera människor i egenvård; att ge personlig omvårdnad utifrån ett etiskt och inkluderande förhållningssätt samt grundläggande kunskaper i anatomi och fysiologi, vanligt förekommande sjukdomar, smitta och smittspridning, läkemedel och läkemedelsanvändning.
-
Hälsopedagogik
Människors hälsa, hälsorelaterade levnadsvanor och olika hälsoeffekter ur ett miljö-, historiskt och internationellt perspektiv samt ur sociala och kulturella aspekter både på individ, grupp och samhällsnivå.
-
Kommunikation
Människors interaktion och kommunikation samt pedagogiskt ledarskap.
-
Lärande och utveckling
Människans utveckling från barndom till ålderdom samt hur människor utvecklar sina kunskaper och färdigheter under hela livet.
-
Människors miljöer
Människors olika levnadsmiljöer och levnadsvillkor; innebörden av integration, segregation, likabehandling och diskriminering samt demokratisk värdegrund och internationella överenskommelser om mänskliga rättigheter.
-
Pedagogiska teorier och praktiker
Pedagogiska begrepp, teoretiska perspektiv och sambandet mellan pedagogiska förhållningssätt, arbetssätt och lärande samt sociala villkor för barn och ungdomar i olika sociala och pedagogiska sammanhang.
-
Pedagogiskt ledarskap
Pedagogiskt ledarskap i olika typer av aktiviteter och verksamheter; människors lärande, liv och växande och olika villkor för det; samt ledarskap inom sociala och pedagogiska sammanhang.
-
Specialpedagogik 1
Kunskap i olika funktionsvariation och hur de kan påverka människors liv, lärande och delaktighet i samhället utifrån lagar och styrdokument samt specialpedagogiska insatser, arbetssätt och hjälpmedel i sociala och pedagogiska sammanhang utifrån lagar och styrdokument.
-
Barns lärande och växande
Innebörden av integration, segregation, likabehandling och diskriminering samt demokratisk värdegrund och internationella överenskommelser om mänskliga rättigheter.
-
Pedagogiskt arbete
Kunskap i lagar och andra bestämmelser som styr pedagogiska verksamheter samt pedagogers och andra vuxnas roll och betydelse för barns lärande och växande.
-
Didaktik
Kunskap i lektionens olika faser samt formativ bedömning; de modeller som används för att underlätta elevens lärande samt begrepp som beskriver olika sätt att undervisa och lära.
-
Socialpedagogik, integration och inklusion
Teoretiska och praktiska verktyg för att aktivt kunna integrera och inkludera barn och elever i lärmiljön oavsett livsstil, särskilda behov eller fysiska och mentala förmågor; verktyg för socialt förebyggande arbete och enklare social kartläggning vid behov samt kompetenser genom olika sociala insatser som ökar den psykosociala situationen i lärmiljön.
-
Praktik
Minst 8 veckor, längre vid behov. Du hittar din egen plats och du får inte gå ut på praktik innan du har fått din praktikplanering godkänd av Cady.
-
Slutarbete
Ämnesspecifik redovisning som påvisar måluppfyllelsen.
Validering
Om du redan har läst en delkurs eller har relevant arbetslivserfarenhet kan du ansöka om validering. Då kan du validera bort delar av utbildningen och få en tidsvinst då du inte behöver läsa om dem som blir godkända.
Du kan läsa mer om hur validering går till här.
Praktik
Praktik ingår och är vanligtvis heltid i 8 veckor. Längre praktiktid kan förekomma vid behov för att du ska kunna uppfylla praktik- och utbildningsmålen.
Upplägget är flexibelt och du kan anpassa det efter ditt önskemål och i samråd med oss. Kanske vill du till exempel läsa deltid över en längre period medan du arbetar.
Du hittar din praktikplats själv och hela praktiken ska göras på samma plats. Praktikplatsen kan vara din arbetsplats om du kan göra relevanta arbetsuppgifter.
Det är viktigt att du inte går ut på praktik utan att först ha fått din praktikplanering godkänd av Cady. Om du gör det är du inte försäkrad och din praktik blir inte godkänd.
Praktiken går att validera om du har relevant arbetslivserfarenhet som du styrker genom ett arbetsgivarintyg. Läs mer här.
Utbildningsmål
Målet är att du efter avslutad utbildning har tillägnat dig följande kunskaper och verktyg så att du med säkerhet kan hantera arbetet som lärarassistent med inriktning socialpedagogik:
- Planera, genomföra, dokumentera samt utvärdera administrativa och ndra åtgärder som stödjer och stimulerar barn och ungdomar i skolarbetet.
- Diskutera kulturmöten, sociala och pedagogiska processer på individ-, grupp- och samhällsnivå.
Utbildningsledarna
Om utbildningen
Cadys team av kunniga och utbildade yrkeslärare har gedigna erfarenheter från tidigare arbete inom pedagogik och kommunikation.
Deras bakgrunder inom olika pedagogiska yrken har gett dem värdefulla kunskaper och kompetenser kring vad det innebär att arbeta pedagogiskt med barn och ungdomar.
Delbetalning
Välj att delbetala din utbildning! Läs mer om delbetalning här.
Denna utbildning är ej CSN berättigad.
Utbildningsinformation
Typ:
Yrkesutbildning
Utbildningssätt:
Distans (inga fysiska träffar)
Nivå:
Eftergymnasial, SeQF 5
Startdatum:
Börja när du vill
Motsvarar:
2 år
Lästakt:
Snittid 1 år (max 2½ år, ingen minimitid)
Praktik:
8 veckor, flexibelt upplägg
Kurslitteratur:
Ingår
Utbildningsbevis:
Diplom och yrkesutbildningsbevis
From 13,231 kr
Alltid på Cady Utbildningar
- Helt på distans utan några fysiska träffar.
- Läs i din egen takt och variera den fritt med vårt flexibla upplägg.
- Studera vid sidan av jobb eller under ledigheter.
- Validera delkurser eller praktiken som du redan har genomfört. Läs mer här.
- Utbildningen vänder sig till privatpersoner samt företag och organisationer.
- Din yrkeslärare kan erbjuda pedagogisk hjälp, studietips och elevcoachning.
Abbas T. –
Med lärarna som hjälpte mig hela vägen och nu är jag utbildad.
Daniela M. –
Programets innehåll snabba svar från lärarna och min utveckling inom min kurs
Zina H. –
Vad jag är mest nöjd med under hela kursen är den fantastiska supporten och vägledningen från lärarna på Cady Utbildningar. Deras expertis och engagemang har varit ovärderliga i min inlärningsprocess. De har inte bara gett oss teoretiska kunskaper utan också praktiska verktyg och metoder som har varit direkt tillämpliga i klassrummet. Deras stöd och feedback har hjälpt mig att utvecklas som lärare och gett mig självförtroende att använda olika strategier för att främja elevers lärande.
Douha W. –
Innehållet i utbildningen
Rana F. –
Jag kunde studera enligt mitt eget schema och avsluta snabbare.
Isabell H. –
Jag kunde göra det precis i min takt. Behövde jag ta en kortare paus kunde jag göra det.
Nabil A. –
Smidig utbildning där jag kunde välja min egen takt. Vissa perioder hade jag mindre tid och då gjorde jag inte så mycket, medan andra perioder kunde jag jobba på ordentligt för att tiden passade mig bättre. All personal på Cady har vart jättetrevliga och ni är otroligt snabba på att svara på frågor och att ge respons på uppgifter.
Ghada N. –
Jag vill tacka er för det här intressant utbildningen som ger möjligheter till elever att plugga distans samtidigt har kontaktat med läraren.
Yasir S. –
Min mentor var jättebra. och jag är också nöjd med hela utbildningen.
Biljana –
Man har god tid på sig under utbildningen, och arbetar med samma rutiner och behov och då är man inne i arbetet och känner igen alt omkring som händer.
Luziana P. –
Med min mentor.
Maguy M. –
Kontakten med mentorer