Fritidsledare med inriktning socialpedagogik
Godkänd enligt SeQF nivå 4
Godkänd av MYH enligt SeQF nivå 4
Kvalifikationen för denna utbildning är godkänd av Myndigheten för yrkeshögskolan (MYH) enligt SeQF kvalifikationsnivå 4.
Det innebär att kvalifikationen du får efter avslutad och godkänd utbildning är på samma nivå som en gymnasial vuxenutbildning. SeQF kvalifikationen gör dig som läser denna utbildning mer konkurrenskraftig på arbetsmarknaden. Läs mer om vad SeQF innebär här.
Vad gör en fritidsledare med inriktning socialpedagogik?
Att jobba som fritidsledare med inriktning socialpedagogik
Att jobba som fritidsledare med inriktning socialpedagogik är yrket för dig som gillar att arbeta med människor och dessutom leda barn och ungdomar i olika typer av aktiviteter. Som fritidsledare med inriktning socialpedagogik är det därför viktigt att du har ett stort människointresse samt är empatisk. Ditt arbete som fritidsledare kräver även att du är en god förebild som ledare.
Arbetsuppgifterna är varierande beroende på arbetsplats och årstid. Ibland är det inomhus- och ibland utomhusaktiviteter och det är viktigt att vara positiv, social och engagerande i ditt uppdrag för att inspirera barn och ungdomar att delta i de olika aktiviteterna. Det är också en fördel inom detta yrke om du är en kreativ och aktiv person som gillar utomhusaktiviteter.
Arbetsprognos
Det finns goda möjligheter att kunna få ett arbete inom yrket då efterfrågan för utbildad personal är stort. Är du nyfiken på vad arbetsgivarna på just din ort har för krav för att kunna erbjuda dig ett arbete – fråga dem gärna innan du anmäler dig.
Vanliga arbetsplatser
- På fritidsgårdar eller ungdomsgårdar (kommunala/privata)
- På fritidshem (kommunala/privata)
- Inom förskolan
- Som idrottsledare
- Som friluftsledare
- Hos olika föreningar
Bra att veta
För att arbeta med minderåriga barn och ungdomar krävs det även att du har ett rent belastningsregister. Praktik- eller arbetsplatsen kan kräva ett utdrag som du kan beställa på polisens hemsida men du behöver inte lämna in ett sådant till Cady.
Vår distansutbildning till fritidsledare med inriktning socialpedagogik ger dig möjligheter
8/10 av Cadys elever jobbar inom yrket tack vare sin utbildning! Drygt hälften av eleverna är skickade av sina arbetsgivare, eftersom de anser att Cadys utbildning ger deras anställda de kompetenser och kunskaper som behövs.
Antagningskrav
Du ska ha förkunskap genom godkänd grundskoleutbildning.
Saknar du något av antagningskraven?
Det kan ändå vara möjligt att bli behörig för att läsa även om du inte uppfyller antagningskraven om du istället har reell kompetens genom livs- eller arbetslivserfarenhet. Vill du veta om du kan läsa får du ansöka om en bedömning av din behörighet genom att kontakta vår valideringsavdelning innan du anmäler dig.
Läs mer om hur du ansöker om en bedömning av din behörighet här.
Kursplan
-
Etnicitet och kulturmöten
Kunskap i olika sociala begrepp som t.ex. migration samt teorier och modeller och deras bakgrund och konsekvenser för människors levnadsförhållanden och delaktighet i samhället.
-
Grundläggande vård och omsorg
Att stödja och assistera människor i egenvård; att ge personlig omvårdnad utifrån ett etiskt och inkluderande förhållningssätt samt grundläggande kunskaper i anatomi och fysiologi, vanligt förekommande sjukdomar, smitta och smittspridning, läkemedel och läkemedelsanvändning.
-
Hälsopedagogik
Människors hälsa, hälsorelaterade levnadsvanor och olika hälsoeffekter ur ett miljö-, historiskt och internationellt perspektiv samt ur sociala och kulturella aspekter både på individ, grupp och samhällsnivå.
-
Kommunikation
Människors interaktion och kommunikation samt pedagogiskt ledarskap.
-
Lärande och utveckling
Människans utveckling från barndom till ålderdom samt hur människor utvecklar sina kunskaper och färdigheter under hela livet.
-
Människors miljöer
Människors olika levnadsmiljöer och levnadsvillkor; innebörden av integration, segregation, likabehandling och diskriminering samt demokratisk värdegrund och internationella överenskommelser om mänskliga rättigheter.
-
Pedagogiska teorier och praktiker
Pedagogiska begrepp, teoretiska perspektiv och sambandet mellan pedagogiska förhållningssätt, arbetssätt och lärande samt sociala villkor för barn och ungdomar i olika sociala och pedagogiska sammanhang.
-
Pedagogiskt ledarskap
Pedagogiskt ledarskap i olika typer av aktiviteter och verksamheter; människors lärande, liv och växande och olika villkor för det; samt ledarskap inom sociala och pedagogiska sammanhang.
-
Specialpedagogik 1
Kunskap i olika funktionsvariation och hur de kan påverka människors liv, lärande och delaktighet i samhället utifrån lagar och styrdokument samt specialpedagogiska insatser, arbetssätt och hjälpmedel i sociala och pedagogiska sammanhang utifrån lagar och styrdokument.
-
Barns lärande och växande
Innebörden av integration, segregation, likabehandling och diskriminering samt demokratisk värdegrund och internationella överenskommelser om mänskliga rättigheter.
-
Pedagogiskt arbete
Kunskap i lagar och andra bestämmelser som styr pedagogiska verksamheter samt pedagogers och andra vuxnas roll och betydelse för barns lärande och växande.
-
Skapande verksamhet
Olika teorier inom skapande verksamhet; planering, genomförande, dokumentering och utvärdering av aktiviteter för att stödja och stimulera människors lärande och deltagande i olika situationer samt förståelse för lek och skapande verksamheters betydelse för människors lärande och växande.
-
Fritids- och friskvårdsverksamheter
Att planera, genomföra, dokumentera och utvärdera aktiviteter samt kunskap i driftsformer och ekonomi för offentliga, ideella och kommersiella fritids och friskvårdsverksamheter.
-
Fritids- och idrottskunskap
Kunskap i fritidens och idrottens betydelse för individer, grupper och samhälle samt människors fritidsvanor och olika fritidsaktiviteter.
-
Idrott och hälsa
Vad motions-, idrotts- och friluftsaktiviteter har för betydelse i den kroppsliga förmågan och hälsan samt metoder och redskap som används i friluftslivet.
-
Fritidshemmets uppdrag
Fritidshemmets specifika pedagogik och metodik för lärande och utveckling; specifik pedagogik för social, allmän och språklig utveckling samt att kunna planera, genomföra, dokumentera och utvärdera fritidshemmets aktiviteter gentemot läroplan och skollag.
-
Socialpedagogik, integration och inklusion
Teoretiska och praktiska verktyg för att aktivt kunna integrera och inkludera barn och elever i lärmiljön oavsett livsstil, särskilda behov eller fysiska och mentala förmågor; verktyg för socialt förebyggande arbete och enklare social kartläggning vid behov samt kompetenser genom olika sociala insatser som ökar den psykosociala situationen i lärmiljön.
-
Praktik
Minst 8 veckor, längre vid behov. Du hittar din egen plats och du får inte gå ut på praktik innan du har fått din praktikplanering godkänd av Cady.
-
Slutarbete
Ämnesspecifik redovisning som påvisar måluppfyllelsen.
Validering
Om du redan har läst en delkurs eller har relevant arbetslivserfarenhet kan du ansöka om validering. Då kan du validera bort delar av utbildningen och få en tidsvinst då du inte behöver läsa om dem som blir godkända.
Du kan läsa mer om hur validering går till här.
Praktik
Praktik ingår och är vanligtvis heltid i 8 veckor. Längre praktiktid kan förekomma vid behov för att du ska kunna uppfylla praktik- och utbildningsmålen. Upplägget är flexibelt och du kan anpassa det efter dina önskemål och i samråd med oss. Kanske vill du till exempel läsa deltid över en längre period medan du arbetar.
Du hittar din praktikplats själv och hela praktiken ska göras på samma plats. Praktikplatsen kan vara din arbetsplats om du kan göra relevanta arbetsuppgifter.
Det är viktigt att du inte går ut på praktik utan att först ha fått din praktikplanering godkänd av Cady. Om du gör det är du inte försäkrad och din praktik blir inte godkänd.
Praktiken går att validera om du har relevant arbetslivserfarenhet som du styrker genom ett arbetsgivarintyg. Läs mer här.
Utbildningsmål
Målet är att du efter avslutad utbildning har tillägnat dig följande kunskaper och verktyg så att du med säkerhet kan hantera arbetet som fritidsledare med inriktning socialpedagogik:
- Kommunicera och samverka för att möta och pedagogiskt leda barn och ungdomar i olika aktiviteter som friskvård och skapande verksamhet samt att kunna lösa konfliktsituationer.
- Planera, genomföra, dokumentera och utvärdera aktiviteter och åtgärder för att stödja och stimulera barn och ungdomar till aktivitet och deltagande med hänsyn till gällande lagar.
Utbildningsledarna
Cadys team av kunniga och utbildade yrkeslärare har gedigna erfarenheter från tidigare arbete inom pedagogik och kommunikation.
Deras bakgrunder inom olika pedagogiska yrken har gett dem värdefulla kunskaper och kompetenser kring vad det innebär att arbeta pedagogiskt med barn och ungdomar.
Delbetalning
Välj att delbetala din utbildning! Läs mer om delbetalning här.
Denna utbildning är ej CSN berättigad.
Utbildningsinformation
Typ:
Yrkesutbildning
Utbildningssätt:
Distans (inga fysiska träffar)
Nivå:
Gymnasial, SeQF 4
Startdatum:
Börja när du vill
Motsvarar:
2 år
Lästakt:
Snittid 1 år (max 2½ år, ingen minimitid)
Praktik:
8 veckor, flexibelt upplägg
Kurslitteratur:
Ingår
Utbildningsbevis:
Diplom och yrkesutbildningsbevis
From 11,948 kr
Alltid på Cady Utbildningar
- Helt på distans utan några fysiska träffar.
- Läs i din egen takt och variera den fritt med vårt flexibla upplägg.
- Studera vid sidan av jobb eller under ledigheter.
- Validera delkurser eller praktiken som du redan har genomfört. Läs mer här.
- Utbildningen vänder sig till privatpersoner samt företag och organisationer.
- Din yrkeslärare kan erbjuda pedagogisk hjälp, studietips och elevcoachning.
Martin B. –
Det var bra.
Simon H. –
Jag är mest nöjd med själva utbildningen och hur den genomfördes. Föreläsningarna och kursmaterialet var av hög kvalitet, och jag upplevde att innehållet var både relevant och engagerande. Lärarna var mycket kunniga och pedagogiska, vilket gjorde det lätt att förstå även de mer komplexa delarna av kursen.
Sammanfattningsvis är jag mycket nöjd med utbildningen, både när det gäller kvaliteten på undervisningen och tillgängligheten av resurser.
Abbas T. –
Jag är mest nöjd med fantastiska lärare som hjälpte mig hela vägen och nu är jag utbildad för det och jag är så tacksam
Wafaa A. –
Jag vill ta tillfället i akt att uttrycka min uppskattning för den möjlighet ni har gett mig att studera på distans. Att kunna ta del av utbildningen på ett flexibelt sätt har varit ovärderligt för mig och har verkligen underlättat min studiesituation.
Caroline N. –
Utbildningen överlag! Är jättenöjd över upplägg och innehåll.
Taban A. –
under utbildningen på cady var det bästa upplevelse att studera med de trevliga lärarna med fina motiverande samtal.
Kseniya A. –
Jag tycker att det är bra att man studerar i egen takt. Jag hade dock ett problem då jag ville plugga intensivt under några veckor, men kurserna har inte öppnats efter en avslutad kurs. Jag har fått hjälp med det, men det tog tid. I början så fanns det lektioner med Cadys egna lärare, jag tyckte att det var väldigt bra – var lätt att komma in i ämnet.
Antonio G. –
bra respons och bra vägledning
Malin M. –
Det här vet jag inte riktigt om ni kan påverka men för min del så har det varit tufft med motivationen ibland. Framför allt då jag har arbetat på heltid samtidigt. Det hade kanske sett lite annorlunda ut om jag hade haft specifika datum för vissa inlämningar, då hade jag varit tvungen till att göra saker oavsett hur mycket annat jag har haft att göra. Samtidigt har jag uppskattat att inte behöva stressa ihjäl mig, så det är lite på två vis.
Josef K. –
Lärarna var så trevliga och tydliga när man hade frågor och funderingar.
Isabell D. –
Jag är nöjd med feedbacken och att jag fick svar på mina uppgifter snabbt samt frågor jag hade
Lema S. –
Jag fick göra uppgifterna i min egen tackat.
Taghreed S. –
Jag nöjd med allt.
Ilham B. –
Jag tycker att allting var bara bra
Miguel S. –
–
Laila F. –
Jag är nöjd med att det alltid va intressanta och inspirerande ämnen samt som det kändes som att det mesta va relevant inom mitt yrke.
Urszula B. –
jag hade inte problem med kontakt med mina mentor, svorade jätte snabt, mycke hjälpte med delkurs. absolut perfekt
Özlem –
Det var verkligen en lång väg för mig, det skulle vara mycket bättre för eleverna om man inte bytte lärare för ofta, det skulle vara mer produktivt då.