HR-specialist
Godkänd enligt SeQF nivå 5
Utbildningen är
nivåplacerad av MYH enligt SeQF nivå 5
Kvalifikationen för denna utbildning är godkänd av Myndigheten för yrkeshögskolan (MYH) enligt SeQF kvalifikationsnivå 5.
Det innebär att kvalifikationen du får efter avslutad och godkänd utbildning är på samma nivå som en eftergymnasial yrkeshögskoleutbildning. SeQF kvalifikationen gör dig som läser denna utbildning mer konkurrenskraftig på arbetsmarknaden. Läs mer om vad SeQF innebär här.
Vad gör en HR-specialist?
Att jobba som HR-specialist
HR-specialister finns inom alla branscher och dessutom på både större och mindre företag. När du arbetar på ett större företag specialiserar du framför allt inom ett HR område medan när du är anställd på ett mindre företag arbetar du istället med samtliga personalfrågor.
Om du arbetar som anställd inom bemannings- eller kompetensföretagen kan du arbeta som bl.a. rekryterare, konsult eller utbildare. Bemanningsföretag kan även hyra dig ut till andra företag för att arbeta med just deras specifika personalfrågor.
Några exempel på arbetsuppgifter du kan arbeta med som HR-specialist:
- Utredning av personalbehovet i företaget
- Rekrytering, platsannonsering, göra intervjuer och ta in referenser
- Planering och genomföring av introduktion för nyanställd personal
- Planering av kompetensutveckling för alla anställda
- Framtagning av underlag inför förhandlingar om löner och anställningsvillkor
- Delta i eller representera arbetsgivaren vid förhandlingar
- Frågor kring arbetsmiljö och jämställdhet
- Rådgivning och stöd i sjuk- och hälsofrågor, oftast i samarbete med företagshälsovården. (En del arbetsplatser har dessutom särskilda personalkonsulenter som tar hand om dessa uppgifter.)
- Omplacering av personal till nya arbetsuppgifter
- Administrativa uppgifter
Om utbildningen
När du utbildar dig hos oss till HR-specialist får du en bredd kompetens inom olika HR områden och således kan du arbeta med olika personalfrågor på olika sätt.
Arbetsprognos
Det finns mycket goda möjligheter att kunna få ett arbete inom yrket då HR-specialister finns på såväl stora som små företag och dessutom inom samtliga branscher.
Vanliga arbetsplatser
- Hos privata och offentliga företag inom de flesta branscher
- Inom konsultbranschen
- På bemanningsföretag
Vår breda utbildning till HR-specialist ger dig inte bara kompetens och kunskap inom ett område utan även flera av de olika HR områden.
Vår distansutbildning till HR-specialist ger dig möjligheter
9/10 av Cadys elever jobbar inom yrket tack vare sin utbildning! Drygt hälften av eleverna är skickad direkt från sin arbetsgivare då de anser att Cadys utbildning ger deras anställda de kompetenser och kunskaper som behövs.
Antagningskrav
Lägst godkänt betyg i:
- Svenska A / Svenska 1 / SAS A / SAS 1 eller motsvarande
- Engelska A / Engelska 5 eller motsvarande
- Matematik A / Matematik 1a/1b/1c eller motsvarande
Saknar du något av antagningskraven?
Det kan ändå vara möjligt att bli behörig för att läsa även om du inte uppfyller antagningskraven om du istället har reell kompetens genom livs- eller arbetslivserfarenhet. Vill du veta om du kan läsa får du ansöka om en bedömning av din behörighet genom att kontakta vår valideringsavdelning innan du anmäler dig.
Läs mer om hur du ansöker om en bedömning av din behörighet här.
Kursplan
-
Kommunikation
Människors interaktion och kommunikation samt pedagogiskt ledarskap.
-
Service
Att ge god service samt kundbemötande.
-
Administration
De olika administrativa områden samt privata företag och offentlig förvaltning.
-
Personaladministration och arbetspsykologi
Vanliga arbetsuppgifter på en personalavdelning inklusive anställning, personalekonomi, arbetsrätt och arbetsmiljö.
-
Företagsekonomi
De ekonomiska perspektiven på företagande.
-
IT
Grundläggande datorkunskaper, lagar och bestämmelser som berör IT, sociala medier samt hur man kommunicerar digitalt.
-
Affärsutveckling och ledarskap
Vad affärsutveckling innebär, om SWOT-analys, att upprätta en affärsplan samt lagar och bestämmelser.
-
Entreprenörskap och företagande
Att tänka som en entreprenör och företagets villkor.
-
Inköp och upphandling
Inköp samt ekonomiska beräkningar inom inköp och upphandling.
-
Affärskommunikation
Affärskommunikation i både tal och skrift, metoder för omvärldsbevakning i affärsvärlden, kommunikationsmönster i olika länder samt framställandet av affärsdokument och presentationer.
-
Etik och människans livsvillkor
Människan och hennes livslopp utifrån sociala, kulturella och existentiella aspekter vid hälsa, ohälsa och funktionsvariation.
-
Affärsjuridik och arbetsrätt
Centrala rättsområden, juridiska dokumentation och begrepp samt vanligt förekommande lagar.
-
Rekrytering och omställning
Anställning, rehabilitering, uppsägning, arbetsrätt och det svåra samtalet.
-
Organisation och ledarskap
Begrepp, teorier och modeller, olika former av ledarskap samt organisationsformer och deras användbarhet i olika sammanhang.
-
Praktik
Minst 8 veckor, längre vid behov. Du hittar din egen plats och du får inte gå ut på praktik innan du har fått din praktikplanering godkänd av Cady.
-
Slutarbete
Ämnesspecifik redovisning som påvisar måluppfyllelsen.
Validering
Om du redan har läst en delkurs eller har relevant arbetslivserfarenhet kan du ansöka om validering. Då kan du validera bort delar av utbildningen och få en tidsvinst då du inte behöver läsa om dem som blir godkända.
Du kan läsa mer om hur validering går till här.
Praktik
Praktik ingår och är vanligtvis heltid i 8 veckor. Längre praktiktid kan förekomma vid behov för att du ska kunna uppfylla praktik- och utbildningsmålen.
Upplägget är flexibelt och du kan anpassa det efter ditt önskemål och i samråd med oss såsom deltid över en längre period då du arbetar.
Du hittar din praktikplats själv och hela praktiken ska göras på samma plats. Den kan vara din arbetsplats om du kan göra relevanta arbetsuppgifter.
Det är viktigt att du inte går ut på praktik utan att först ha fått din praktikplanering godkänd av Cady. Om du gör det är du inte försäkrad och din praktik blir inte godkänd.
Praktiken går att validera om du har relevant arbetslivserfarenhet som du styrker genom ett arbetsgivarintyg. Läs mer här.
Utbildningsmål
Målet är att du efter avslutad utbildning har tillägnat dig följande kunskaper och verktyg så att du med säkerhet kan hantera arbetet som HR-specialist:
- Arbeta med personaladministrativa och ledarskapsuppgifter samt organisationsutveckling nationellt och internationellt med hänsyn till kulturens betydelse för företagande.
- Utvärdera sitt arbete och resultat ur ekonomiskt, personaladministrativt, personalrättsligt och ledarskapsperspektiv med hänsyn till existerande lagar.
Utbildningsledarna
Bakom utbildningen står Cadys professionella team av kunniga och utbildade yrkeslärare. Deras gedigna erfarenheter är samlade från tidigare arbeten inom business management, administration och service.
Genom deras gedigna kunskaper och kompetenser har de värdefulla insikter i vad det innebär att arbeta inom dessa branscher.
Delbetalning
Välj att delbetala din utbildning! Läs mer om delbetalning här.
Denna utbildning är ej CSN berättigad.
Utbildningsinformation
Typ:
Yrkesutbildning
Utbildningssätt:
Distans (inga fysiska träffar)
Nivå:
Eftergymnasial, SeQF 5
Startdatum:
Börja när du vill
Motsvarar:
2½ år
Lästakt:
Snittid 1½ år (max 3 år, ingen minimitid)
Praktik:
8 veckor, flexibelt upplägg
Kurslitteratur:
Ingår
Utbildningsbevis:
Certifikat och yrkesutbildningsbevis
From 20,833 kr
Alltid på Cady Utbildningar
- Helt på distans utan några fysiska träffar.
- Läs i din egen takt och variera den fritt med vårt flexibla upplägg.
- Studera vid sidan av jobb eller under ledigheter.
- Validera delkurser eller praktiken som du redan har genomfört. Läs mer här.
- Utbildningen vänder sig till privatpersoner samt företag och organisationer.
- Din yrkeslärare kan erbjuda pedagogisk hjälp, studietips och elevcoachning.
Liknande utbildningar
Organisation
Kurs
Distans
Få fördjupad kompetens inom HR för att kunna jobba agilt med olika frågor som kan uppstå på arbetsplatsen.
19,900 kr
(16,264 kr exkl. moms)Organisation
Kurs
Distans
Bli nyckelpersonen som strategiskt utvecklar olika processer, rutiner och metoder i en verksamhet.
21,500 kr
(17,382 kr exkl. moms)
Claudia L. –
Upplägget och duktig mentor! Tycker hon va jätte duktig
Rawand Q. –
Upplägget samt återkopplingen från min mentor
Sandra H. –
Jag är mest nöjd med min praktikplats som jag lärde mig otroligt mycket på. Men jag har även tyckt att kurserna har varit väldigt lärorika.
Shaman T. –
lärorika kurser , bra mentorer som finns där för en.
Maryam I. –
Upplägget passade mig mycket väl eftersom jag avsatte den tiden jag hade kvar resten av dagarna för att studera och eftersom kurserna var så intressanta så pluggade jag även under helgerna (vilket inte var min plan).
Kristina K. –
Jag är nöjd med hela upplägget, peppande mentorer, snabba svar och bra uppgifter
Sanja V. –
Upplägget på utbildningen och att man kan styra själv över sina studier.
Azra R. –
Väldigt bra och snabb återkoppling både vid frågor och rättning av arbete. Alltid väl bemött av min mentor, så stor eloge till henne! Den teoretiska biten under utbildningen har gett mig väldigt mycket kunskap då det senare i den praktiska biten var lättare att förstå sig på vissa begrepp samt som det har gett många förkunskaper från utbildningen.
Ulrika B. –
Det har varit tydliga direktiv vad som skulle göras i varje arbetsmoment och det har varit lätt att följa kursplanen. Min mentor har också varit väldigt positivt.
Tapani H. –
Jag tycker att kursen innehållsmässigt ger mig en mycket bra plattform att stå på. Tack för all feedback under utbildningen.
Senada H. –
Omfattande utbildning som är lättillgänglig och där man själv kan styra utbildningsfart.
Kristin L. –
Att själv kunna planera sin tid för när och hur intensivt man vill studera har varit mycket bra. Jag har kunnat arbeta 80% under tiden jag studerade och kunnat kombinera det med både studier och praktik.
Peter H. –
Det har varit en röd tråd genom programmet och det har varit relevanta arbetsmoment i en kombination med teori och praktisk tillämpning genom olika uppgifter som bygger på fallstudier
Är mycket nöjd med min mentor. Hon är snabb och svara, alltid korrekta och tydliga svar från henne, det märks att hon har både en hög kompetens och erfarenhet, hon är professionell och engagerande. Skrev alltid utförlig feedback på inlämningsuppgifterna och vad jag hade gjort bra, en otrolig inspirationskälla för mig och hon gav mig den styrka som behövdes. Även om eleven kan anpassa sitt eget tempo är det inte helt enkelt att läsa på distans utan verkliga kursare och lärare som jag träffar fysiskt, skulle säga att det krävs mer av en elev att sitta själv och klura i böckerna osv.
Martin B. –
Jag fick tidigt god information via mailen så jag är nöjd. Jag fick all information jag behövde för att komma igång med utbildningen.
Therese S. –
Det tydliga upplägget, smidigheten kring att lämna in sina uppgifter och den goda kontakten med mentorerna/snabba svar på frågor och bra feedback.
Helen W. –
Upplägget, distans studier passar mig jättebra. lätt att förstå och lätt att få hjälp om det skulle behövas. Kunde mycket innan så tycker utb är lätt, jag blev klar på 8 månader och arbetade 35 tim/vecka sammtidigt.
Pia C. –
Att det gick att läsa på distans och i egen takt.
Dan D. –
Man fick läsa mycket, lära sig hur mycket som helst och fått feedback av mentorn kontinuerligt.
Åsa H. –
Mycket bra med snabb återkoppling på inlämnade arbetsmoment.
Edin G. –
Lärarna är jättebra