HR-specialist
Godkänd enligt SeQF nivå 5
Utbildningen är
nivåplacerad av MYH enligt SeQF nivå 5
Kvalifikationen för denna utbildning är godkänd av Myndigheten för yrkeshögskolan (MYH) enligt SeQF kvalifikationsnivå 5.
Det innebär att kvalifikationen du får efter avslutad och godkänd utbildning är på samma nivå som en eftergymnasial yrkeshögskoleutbildning. SeQF kvalifikationen gör dig som läser denna utbildning mer konkurrenskraftig på arbetsmarknaden. Läs mer om vad SeQF innebär här.
Vad gör en HR-specialist?
Att jobba som HR-specialist
HR-specialister finns inom alla branscher och dessutom på både större och mindre företag. När du arbetar på ett större företag specialiserar du framför allt inom ett HR område medan när du är anställd på ett mindre företag arbetar du istället med samtliga personalfrågor.
Om du arbetar som anställd inom bemannings- eller kompetensföretagen kan du arbeta som bl.a. rekryterare, konsult eller utbildare. Bemanningsföretag kan även hyra dig ut till andra företag för att arbeta med just deras specifika personalfrågor.
Några exempel på arbetsuppgifter du kan arbeta med som HR-specialist:
- Utredning av personalbehovet i företaget
- Rekrytering, platsannonsering, göra intervjuer och ta in referenser
- Planering och genomföring av introduktion för nyanställd personal
- Planering av kompetensutveckling för alla anställda
- Framtagning av underlag inför förhandlingar om löner och anställningsvillkor
- Delta i eller representera arbetsgivaren vid förhandlingar
- Frågor kring arbetsmiljö och jämställdhet
- Rådgivning och stöd i sjuk- och hälsofrågor, oftast i samarbete med företagshälsovården. (En del arbetsplatser har dessutom särskilda personalkonsulenter som tar hand om dessa uppgifter.)
- Omplacering av personal till nya arbetsuppgifter
- Administrativa uppgifter
Om utbildningen
När du utbildar dig hos oss till HR-specialist får du en bredd kompetens inom olika HR områden och således kan du arbeta med olika personalfrågor på olika sätt.
Arbetsprognos
Det finns mycket goda möjligheter att kunna få ett arbete inom yrket då HR-specialister finns på såväl stora som små företag och dessutom inom samtliga branscher.
Vanliga arbetsplatser
- Hos privata och offentliga företag inom de flesta branscher
- Inom konsultbranschen
- På bemanningsföretag
Vår breda utbildning till HR-specialist ger dig inte bara kompetens och kunskap inom ett område utan även flera av de olika HR områden.
Vår distansutbildning till HR-specialist ger dig möjligheter
9/10 av Cadys elever jobbar inom yrket tack vare sin utbildning! Drygt hälften av eleverna är skickad direkt från sin arbetsgivare då de anser att Cadys utbildning ger deras anställda de kompetenser och kunskaper som behövs.
Antagningskrav
Lägst godkänt betyg i:
- Svenska A / Svenska 1 / SAS A / SAS 1 eller motsvarande
- Engelska A / Engelska 5 eller motsvarande
- Matematik A / Matematik 1a/1b/1c eller motsvarande
Saknar du något av antagningskraven?
Det kan ändå vara möjligt att bli behörig för att läsa även om du inte uppfyller antagningskraven om du istället har reell kompetens genom livs- eller arbetslivserfarenhet. Vill du veta om du kan läsa får du ansöka om en bedömning av din behörighet genom att kontakta vår valideringsavdelning innan du anmäler dig.
Läs mer om hur du ansöker om en bedömning av din behörighet här.
Kursplan
-
Kommunikation
Människors interaktion och kommunikation samt pedagogiskt ledarskap.
-
Service
Att ge god service samt kundbemötande.
-
Administration
De olika administrativa områden samt privata företag och offentlig förvaltning.
-
Personaladministration och arbetspsykologi
Vanliga arbetsuppgifter på en personalavdelning inklusive anställning, personalekonomi, arbetsrätt och arbetsmiljö.
-
Företagsekonomi
De ekonomiska perspektiven på företagande.
-
IT
Grundläggande datorkunskaper, lagar och bestämmelser som berör IT, sociala medier samt hur man kommunicerar digitalt.
-
Affärsutveckling och ledarskap
Vad affärsutveckling innebär, om SWOT-analys, att upprätta en affärsplan samt lagar och bestämmelser.
-
Entreprenörskap och företagande
Att tänka som en entreprenör och företagets villkor.
-
Inköp och upphandling
Inköp samt ekonomiska beräkningar inom inköp och upphandling.
-
Affärskommunikation
Affärskommunikation i både tal och skrift, metoder för omvärldsbevakning i affärsvärlden, kommunikationsmönster i olika länder samt framställandet av affärsdokument och presentationer.
-
Etik och människans livsvillkor
Människan och hennes livslopp utifrån sociala, kulturella och existentiella aspekter vid hälsa, ohälsa och funktionsvariation.
-
Affärsjuridik och arbetsrätt
Centrala rättsområden, juridiska dokumentation och begrepp samt vanligt förekommande lagar.
-
Rekrytering och omställning
Anställning, rehabilitering, uppsägning, arbetsrätt och det svåra samtalet.
-
Organisation och ledarskap
Begrepp, teorier och modeller, olika former av ledarskap samt organisationsformer och deras användbarhet i olika sammanhang.
-
Praktik
Minst 8 veckor, längre vid behov. Du hittar din egen plats och du får inte gå ut på praktik innan du har fått din praktikplanering godkänd av Cady.
-
Slutarbete
Ämnesspecifik redovisning som påvisar måluppfyllelsen.
Validering
Om du redan har läst en delkurs eller har relevant arbetslivserfarenhet kan du ansöka om validering. Då kan du validera bort delar av utbildningen och få en tidsvinst då du inte behöver läsa om dem som blir godkända.
Du kan läsa mer om hur validering går till här.
Praktik
Praktik ingår och är vanligtvis heltid i 8 veckor. Längre praktiktid kan förekomma vid behov för att du ska kunna uppfylla praktik- och utbildningsmålen.
Upplägget är flexibelt och du kan anpassa det efter ditt önskemål och i samråd med oss såsom deltid över en längre period då du arbetar.
Du hittar din praktikplats själv och hela praktiken ska göras på samma plats. Den kan vara din arbetsplats om du kan göra relevanta arbetsuppgifter.
Det är viktigt att du inte går ut på praktik utan att först ha fått din praktikplanering godkänd av Cady. Om du gör det är du inte försäkrad och din praktik blir inte godkänd.
Praktiken går att validera om du har relevant arbetslivserfarenhet som du styrker genom ett arbetsgivarintyg. Läs mer här.
Utbildningsmål
Målet är att du efter avslutad utbildning har tillägnat dig följande kunskaper och verktyg så att du med säkerhet kan hantera arbetet som HR-specialist:
- Arbeta med personaladministrativa och ledarskapsuppgifter samt organisationsutveckling nationellt och internationellt med hänsyn till kulturens betydelse för företagande.
- Utvärdera sitt arbete och resultat ur ekonomiskt, personaladministrativt, personalrättsligt och ledarskapsperspektiv med hänsyn till existerande lagar.
Utbildningsledarna
Bakom utbildningen står Cadys professionella team av kunniga och utbildade yrkeslärare. Deras gedigna erfarenheter är samlade från tidigare arbeten inom business management, administration och service.
Genom deras gedigna kunskaper och kompetenser har de värdefulla insikter i vad det innebär att arbeta inom dessa branscher.
Delbetalning
Välj att delbetala din utbildning! Läs mer om delbetalning här.
Denna utbildning är ej CSN berättigad.
Utbildningsinformation
Typ:
Yrkesutbildning
Utbildningssätt:
Distans (inga fysiska träffar)
Nivå:
Eftergymnasial, SeQF 5
Startdatum:
Börja när du vill
Motsvarar:
2½ år
Lästakt:
Snittid 1½ år (max 3 år, ingen minimitid)
Praktik:
8 veckor, flexibelt upplägg
Kurslitteratur:
Ingår
Utbildningsbevis:
Certifikat och yrkesutbildningsbevis
From 20,833 kr
Alltid på Cady Utbildningar
- Helt på distans utan några fysiska träffar.
- Läs i din egen takt och variera den fritt med vårt flexibla upplägg.
- Studera vid sidan av jobb eller under ledigheter.
- Validera delkurser eller praktiken som du redan har genomfört. Läs mer här.
- Utbildningen vänder sig till privatpersoner samt företag och organisationer.
- Din yrkeslärare kan erbjuda pedagogisk hjälp, studietips och elevcoachning.
Liknande utbildningar
Organisation
Kurs
Distans
Bli nyckelpersonen som strategiskt utvecklar olika processer, rutiner och metoder i en verksamhet.
21,500 kr
(17,382 kr exkl. moms)Organisation
Kurs
Distans
Få viktig kunskap för att arbeta med personal och olika HR frågor inom företag och organisationer.
4,200 kr
(3,360 kr exkl. moms)
Hanna E. –
Jag är mest nöjd över att man kunde studera på sin egna takt
Tatjana L. –
Jag är mest nöjd med att jag fick studera i min egen takt.
Lavita D. –
Litteratur och lärare
Sandra F. –
Möjligheten att studera vid sidan av heltidsarbete. Enkelt upplägg som är lätt att följa. Varm och stöttande mentor som var snabb att svara.
Helena J. –
Distansupplägget och snabba återkoppling från min mentor
Natalia W. –
Jag är väldigt nöjd med upplägget.
Lisette B. –
Jag är mest nöjd med min mentor, hon har rättat så snabbt och det har gjort att jag kunnat studera intensivt i vissa perioder då jag haft möjlighet till det. Jag är otroligt nöjd med upplägget. Inga tider att passa utan helt kunnat lägga upp utbildningen så som det passat för mig.
Julia H. –
Mest nöjd är jag med det flexibla upplägget som har passat utmärkt för mig då jag har två små barn, och två deltidsjobb. Jag har aldrig känt mig stressad över plugget eftersom att det aldrig funnits några deadlines. Jag har kunnat ta allt i min egen takt.
Linda E. –
Det var så smidigt att studera på distans. Jag har kunnat arbeta samtidigt som jag utbildat mig. Det var en stor fördel när man har bildat familj och inte riktigt har råd att utbilda sig annars. Jag lärde mig mycket nytt och fick nya infallsvinklar på HR arbetet.
Marita S. –
Jag är nog mest nöjd med den uppmuntrande och fina feedback som jag fått från mentorerna efter bedömning av mina inlämningsuppgifter.
Amina M. –
Precis allt kunde göras på distans och att mentorerna vad bra på att återkoppla!
Caroline U. –
Min mentor. Hon har varit så positiv och stöttande. Svarar alltid snabbt och är alltid hjälpsam. Jätteduktig.
Gabriella V. –
Flexibiliteten
Hanna L. –
Jag har genomfört utbildningen samtidigt som jag fått 2 barn.
Hasan C. –
personalen och studie innehål
Lirije H. –
Jag är nöjd med hela utbildningen, mest nöjd med den snabba återkopplingen av läraren när man fastnade på någon fråga. Mycket bra lärare från start. Fick den hjälpen och stödet under hela utbildnings perioden. Administrationen hade snabb och bra service.
Amanda B. –
En fin och rätt utbildning.
Malou Y. –
Jag är mest nöjd med att jag kunnat studera 100% på distans och att jag fått göra det i min egen takt. Jag har fått värdefulla kunskaper jag har nytta av i mitt nuvarande arbete.
Carla H. –
Att jag kunde studera på egen takt vilket gjorde det lättare för mig eftersom jag har en heltids tjänst. jag är även super nöjd att man fick svar på sina frågor väldigt snabbt och resultat på inlämnade uppgifter rättades i god tid.
Ahlam J. –
Utbildningen var väldigt lärorik, att kunna praktisera är ett bra sätt för att samla på sig erfarenheter och lättare att få jobb.